رساله معماری خانه کودک
چکیده :
بررسی ویژگی های اقلیمی ، فرهنگی – اجتماعی کرمانشاه و راهکارهای اقلیمی
ضوابط و مقررات
معیار زیست اقلیمی : معیار زیست اقلیمی معیار تعیین آسایش انسان است.
سنجیدن وضعیت زیست اقلیمی با استفاده از دو عنصر دما و رطوبت ممکن می باشد. در محدوده آسایش حرارتی شرایط دما و رطوبت به گونه ای است که نیاز به وسیله گرمازا و سرمازا نیست و دمای محیط طبیعی فراهم کننده آسایش انسان است . در مرز بالایی این منطقه وجود جریان باد برای احساس آسایش ضروری و در مرز پایینی آن تامین انرزی گرمایی ضرورت دارد .
محدوده آسایش با توجه به معیار دما و رطوبت در بهترین وضعیت :
1-در برگیرنده رضایت 80% افراد آزمایش شده .
2- به عنوان استاندارد برای مهندسین ساختمان.
اقلیم
آب و هوا
آب وهوا کرمانشاه معتدل کوهستانی است صرفنظر از مناطق که در مرزغربی قرار گرفته اند بقیه مناطق استان تحت تاثیر ارتفاعات این استان و جریان مرطوب مدیترانه ای قرارگرفته دارای رطوبت بیشتر و دامنه های رو به مشرق خشکتر و دارای نزولات جوی کمتری می باشد .
طبقه بندی اقلیمی اب وهوای استان کرمانشاه
با توجه به مراتب فوق استان کرمانشاه بر اساس طبقه بندی اقلیمی کوپن به چهار منطقه متفاوت به شرح زیر است :
1- اقلیم ( زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک ) شامل شهرستانهای قصر شیرین و سرپل ذهاب و دهستان ازگله در جنوب غربی شهرستان جوانرود
2- اقلیم ( زمستان سرد و تابستان خنک ) شامل شهرستانهای قصر شیرین و سرپل ذهاب و دهستان از گله در جنوب غربی شهرستان چوانرود
3- اقلیم نمیه خشک و استپی خنک شامل شهرستان سنقر و منطقه بیلوار از شهرستان کرمانشاه
4- اقلیم ( نیمه خشک و ا ستپی گرم ) شاما شهرستان های کنگاور، صحنه و هرسین
دما
برمبنای طبقه بندی اقلیمی کوپن ، شهر کرمانشاه در اقلیم نیمه خشک و استپی گرم قرار گرفته است . در چارچوب داده های سازمان هواشناسی کشور ( در سالهای 62-1333) دمای هوای شهر کرمانشاه متوسط سالانه دما دراین شهر 7/13 تا 14 درجه سانتیگراد می باشد .حداکثر مطلق دما 44 درجه سانتیگراد د رحداقل مطلق دما 27- درجه سانتیگراد بوده است .
فصل اول……………………………………………………………………………………………………………………..1
بررسی ویژگی های اقلیمی ، فرهنگی – اجتماعی کرمانشاه و راهکارهای اقلیمی 2
اقلیم 2
دما 3
رطوبت 4
بارندگی 4
تبخیر 5
خصوصیات بافت شهری در این منطقه 6
جغرافیای طبیعی 8
فرم زمین 8
تپوگرافی شهر 8
جلگه ها 9
دشت ها 10
مخاطرات طبیعی 10
سیل 11
آلودگی 11
مهمترین پیامدهای آلودگی هوا در آب و هوای شهری 12
فرهنگ 13
ویژگی های فرهنگی 13
ارتباطات یعنی فرهنگ 13
جهت اسقرارساختمان 14
تابش آفتاب 15
راه کارهای اقلیمی 16
فصل دوم…………………………………………………………………………………………………………………..20
مقدمه 21
بیان مسئله 21
اهمیت موضوع 22
بررسی بخش های مختلف خانه کودک: 23
آشپز خانه ی خانه کودک 24
دستشویی وتوالت کودکان: 24
محوطه ی بازی کودکان 24
نکات ایمنی مربوط به خانه کودک 25
مدیران و کارکنان خانه کودک: 29
طراحی ساختمان خانه کودک 30
ضوابط خانه کودک سازی 31
استاندارد دور از دسترس 32
نمونه 33
طراحی و معماری خانه کودک 35
۱.طراحی اصولی شکل کلی فضای معماری 38
۲.ساختن فضای آموزشی با عملکرد بالا 39
۳.ارائه آموزشهای غیر مستقیم و گروهی با ایجاد کارگاه های جنبی 39
۴. ایجاد فضایی مطلوب و منطبق با شرایط جسمی و روانی دانش آموزان 39
وضوح و خوانایی : 40
در نظر گرفتن فضای بازی : 40
تنوع : 41
مشخص کردن محدوده ها به وسیله کف سازی : 41
طراحی جزئیات فضاها با توجه به الگوهای رفتاری کودکان : 41
ایجاد حس کنجکاوی و خلاقیت : 41
رعایت عوامل زیبائی شناسی : 41
رعایت قیاس و مبلمان : 41
همسازی با اقلیم منطقه : 42
ضوابط ساخت خانه کودک در کشورهای توسعه یافته: 43
خانه کودک های ایران 43
اهداف تحقیق 46
نیاز به اعتماد به نفس 47
نیاز به محبت 47
احساس ترس و اضطراب و نیاز به امنیت 48
انتخاب نام نیکو و زیبا برای کودک 48
احترام به کودک 48
نیاز به محبت 48
نیاز به آرامش روحی 49
نیاز ایمان به خدا 49
ضرورت و اهمیت تحقیق 50
فرایند عمومی تحقیق 51
اهمیت دوران کودکی 52
رشد وپروش 53
نقش وتأثیر محیط بر فرآیند رشد 53
روانشناسی رفتار کودک : خصوصیات دوران مختلف رشد کودک 54
عوامل موثر در ایجاد شخصیت در کودکان 57
دوره دوم دبستان ( 6 تا 9 سالگی) 58
ویژگی های بدنی 58
ویژگی های اجتماعی 58
خصوصیات اجتماعی 58
ویژگیهای هیجانی 59
ویژگی های عقلی 59
دوره سوم دبستان ( 9 تا 12 سالگی ) 60
ویژگی های بدنی 60
ویژگیهای اجتماعی 60
ویژگیهای هیجانی 61
در 11 و 12 سالگی 61
خصوصیات عقلی ـ ذهنی 62
در 11 و 12 سالگی 62
کودک ، معماری و فضا 64
محیطهای مناسب کودکان 64
کودک و دریافت فضا 65
شناخت کودک و بررسی نیازهای او 67
تعریف کودک 67
زمینه های رشد کودک 69
رشد فیزیکی 70
رشد ذهنی 70
رشد اجتماعی 70
چگونگی محیط زندگی کودکان در شهرهای امروز 71
خانواده 74
ب ) پیشگیری وعاقبت اندیشی : 74
فصل سوم…………………………………………………………………………………………………………………76
تاریخچه پیدایش خانه کودک در جهان و ایران 77
تاریخچه پیدایش خانه کودک در جهان و ایران 77
اولـیـنهـای خانه کودک جـهـانـی 85
هد کودک Timayui با معماری جدید اثر:جیان کارلو مازانتی 85
فصل چهارم……………………………………………………………………………………………………………..76
تعیین جمعیت هدف 109
تعین نوع مخاطب : 109
تعیین میزان مخاطب : 109
واحدهای خواهران ـ برادران 109
خانه موقت کودکان : 110
تعیین حوزه های کارکردی 110
بررسی عملکردهای پروژه 111
خانه کودک و کودکستان 111
ب ) فضاهایی لازم برای گذراندن اوقات فراغت : 112
کلیاتی از ویژگیهای بخش آموزشی 113
فضای جمعی 113
فضاهای ورزشی و بازی 114
بخش اداری وسرپرستی 115
الف ) ساختمان اداری : 115
بررسی سرانه ها 117
تعیین مساحت هر کاربری ( جداول ) 118
فضاهای طرح و سطوح مورد نیاز آنها 118
4-4- تعیین عوامل خارجی و محیطی موثر بر طراحی 120
126 فصل پنجم…………………………………………………………………………………………………………….
تحلیل سایت و نقشه ها….127
رساله معماری
مقطع : کارشناسی
فرمت :doc
تعداد صفحه :127
توجه :
عناوین پروژه های موجود در سایت فقط به عنوان معرفی در سایت قرار گرفته اند و هیچ گونه فروش و یا لینک دانلودی ندارند
دانلود + توضیحات
-
-
- [purchase_link id=”30407″ text=”اضافه کردن به لیست خرید” style=”button” color=”green”]
- حجم : 5.1mb
- فرمت فایل : doc
- تعداد صفحه ورد :127
-