رساله سیر تحول مدارس ایران
چکیده :
مقدمه ناشر :
یکی از ویژگیهای عصر حاضر ، سرعت تحولات همه جانبه در زندگی انسانهاست.زندگی بشر در طول تاریخ شاهد تحول و دگرگونی بوده است لیکن در هیچ دوره ای سرعت و گشتردگی تحولات و تغییرات همانند عصر حاضر نبوده است. در گذشته تحولات به کندی انجام می گرفت و آینده چیزی جز تکرار گذشته نبود و جامعه در ظاهر ساکن و راکد می نمود. در این گذر هر چند انسان ها و جامعه انسانی وجوه مشترک و ثابتی را دارا بوده اند لیکن تحولات و دگرگونی های مذکور در سده های اخیر جامعه « امروز » را بصورت بارز و آشکاری از جوامع گذشته متمایز ساخته و تفاوت های اساسی و قابل تاملی را در زندگی انسان ها رقم زده است. با توجه به استمرار این تحولات و گستردگی تغییرات ، چهره ای دیگر از زندگی انسانی ترسیم خواهد کرد که با شرایط امروز متفاوت خواهد بود.
این تحولات تمامی نهادهای اجتماعی و از جمله آموزش و پرورش را متاثر کرده و خواهد کرد. نهاد آموزش و پرورش بدلیل وابستگی گسترده به مردم و فعل و انفعالات اجتماعی بیش از سایر نهادها در معرض تحول و دگرگونی قرار دارد و در کشاکش تحولات نه تنها خود متحول می شود بلکه بستر تحول آفرینی را نیز فراهم می آورد و زمینه را برای بروز دگرگونی های آینده مساعد می سازد. همچانکه آموزش و پرورش « امروز» غیر از آموزش و پرورش « دیروز» است و متناسب با تغییرات و تحولات و متاثر از مقتضیات زمان ، تحولات اساسی در اهداف، برنامه ها ، ساختار و محتوای آن بوجود آمده است ،به یقین آموزش و پرورش « فردا» نیز با آموزش و پرورش « امروز» تفاوت های اساسی و بنیادی خواهد داشت و دگرگونی های مختلف در نظام تعلیم و تربیت آینده بوجود خواهد آمد. از آنجا که اصولا آموزش و پرورش انسان های « فردا» را تربیت می کند و نسل های امروز را برای زندگی و جامعه فردا آماده می سازد در نتیجه از هم اکنون باید به فکر «اینده» بود و برای به دستیابی به آموزش و پرورش نوین متناسب با تحولات آتی چاره اندیشی کرد.
بر اساس این باور باید با بررسی های کارشناسانه و اگاهانه به استقبال تحولات آینده رفت و از ایجاد تغییرات سطحی ، زودگذر و جزئی پرهیز کرد و با نگرش سیستمی و جامع نگر آموزش و پرورش جدید را بوجود آورد. باید باور داشت که شرایط فیزیکی مدرسه بعنوان یک عامل مهم در کنار سایر عوامل آموزشی و تربیتی در فرایند تعلیم و تربیت ایفای نقش می کند و از تعامل این عوامل « محیط تعلیم و تربیتظ ساخته و پرداخته می شود. فضای کالبدی مدارس باید ضمن دارا بودن هویت ملی و برخورداری از معماری روحبخش اسلامی ، فراگیران را به حضور نشاط انگیز در مدرسه تشویق و ترغیب نموده و شرایط را برای یادگیری بهنر و عمیق تر تسهیل نماید. در سالهای اخیر و در راستای دستیابی به محیط تعلیم و تربیت مناسب ، تحقیقات و پژوهش های مختلفی در سازمان نوسازی مدارس انجام شده است.
فهرست
مقدمه
فصل اول:مطالعات محیطی
معرفی اجمالی استان مازندران
مختصری پیرامون اوضاع کلی استان مازندران
جغرافیا
وسعت وموقعیت ریاضی
جرافیای طبیی
خاک وپوشش گیاهی
جغرافیای انسانی
جمعیت وپراکندگی آن
معرفی اجمالی شهرستان سوادکوه
بررسی موقعیت شهرستان
جغرافیا
بررسی وضعیت اقلیمی
درجه حرارت
رطوبت وبارندگی
باد
پوشش گیاهی
جغرافیای انسانی
جمعیت وپراکندگی
تاریخ
بناهای مهم تاریخی وباستانی
برج لاجیم
پل ورسک
غار اسپهبد خورشید
آلاشت
سه خط طلا
حمام دهکلان لفور
قلعه کنگرلو
نژاد وفرهنگ
0 فصل دوم :طراحی اقلیمی
نقش درختان در طراحی
سایبان
استفاده از ناهمواریهای روی زمین
شکل ونحوه قرارگیری ساختمان
استفاده از فضای زیر بام شیبدار
منابع حرارتی
استفاده از مواد وظرفیت حرارتی زیاد
استفاده از بادشکن در قسمت ورودی
استفاده از مواد منعکس کننده
حرارت برروی سطوح مقابل آفتاب
استفاده از گیاهان در کنار دیوارهای خارجی
فضای خالی بین بام وعایق حرارتی
پنجره های سقفی برای جذب انرژی خورشید
بازشوها
استفاده از پیش آمدگی وکرکره
هواکشهای سقفی
0 فصل سوم: مطالعات معماری
خانه وخانه سازی
نیازهای پایه
نیازهای عملکردی
نیازهای ساختاری
نیازهای اجتماعی
نیازهای نمادین
انواع خانه
خانه های چند خانواری مرتفع
برجهای نقطه ای
برجهای تک راهرویی
برجهای دو راهرویی
عرصه های خانه
آب وهوا
پنجره ها
فضاهای پررفت وآمد
فضاهای واسط
ناودانها
اثاثیه وچیدن آن
محوطه سازی وطراحی فضای باز
آب
بردن فضای درون خانه به درون
اجزای ناملموس یک معماری خوب
انسجام وپیوستی
شخصیت بنا
توالی وحرکت
حس سازماندهی
برنامه ریزی سایت
جاده ای در درون
فرایند طراحی
نقشه توپوگرافی
خورشید
جهت باد
دما
رطوبت
ویژیهای سایت
برقراری ارتباط
ضوابط احداث مجتمع های مسکونی
0 فصل چهارم :ضوابط واستنانداردها
تراکم کم
تراکم متوسط
تراکم زیاد
حیاط
پله فرار
پخی
پیش آمدگی ساختمان
رعایت محدودیت ارتفاع
پارکینگ
ضوابط ساختمان مجتمع مسکونی
ضوابط ومقررات تراکم وبلند مرتبه سازی
ضوابط مهدکودک سازی
استاندارد دور از دسترس
استاندارد فضای سبز
استفاده از مصالح
استفاده از سایه ها
استفاده از ترختان در فضای سبز
نمونه های داخلی وخارجی
0فصل پنجم:مطالعات تحلیلی
معرفی وتحلیل سایت
موقعیت سایت از مقیاس جهانی تا شهری
موقعیت استان مازندران در کشور
موقعیت شهرستان سوادکوه در استان مازندران
موقعیت شیرگاه در شهرستان سوادکوه
مساحت وارتباط سایت با شبکه ارتباطی شهر
راههای دسترسی به سایت
بررسی دید ومنظرهای عمومی سایت
جهت ها وامتیاز بندی نورگیری
دیاگرامها
اتودها
نقشه ها
منابع
رساله معماری
مقطع : کارشناسی
فرمت :doc
تعداد صفحه :116
توجه :
عناوین پروژه های موجود در سایت فقط به عنوان معرفی در سایت قرار گرفته اند و هیچ گونه فروش و یا لینک دانلودی ندارند
دانلود + توضیحات
-
-
- [purchase_link id=”30415″ text=”اضافه کردن به لیست خرید” style=”button” color=”green”]
- حجم : 1.1mb
- فرمت فایل : doc
- تعداد صفحه ورد :116
-