رساله مرکز موسیقی درمانی
چکیده :
مقدمه
موسیقی در دنیای امروز، بدل به یک امر هرجایی شده است ، به سختی می توان جایی را سراغ گرفت که در آنجا موسیقی جاری نباشد؛ مهمانی ها،عزاداری ها،رستوران ها، ایستگاه های مترو،تاکسی ها، اتاق های انتظار، آسانسورها، تبلیغات تلویزیونی،سینما و… موسیقی در زندگی روزمره امروزی بعنوان پیش زمینه درپس تمام کنش های افراد قرار دارند .
ما خواه ناخواه درجاهای مختلف موسیقی را مصرف می کنیم اما هیچگاه آن را نمی شنویم اگر در جایی نیزآن را همراهی و زمزمه می کنیم مبنی بر شنیدن آن نیست بلکه تنها یک «عادت واره» است موسیقی امروزه. از یک امر جدی ، تبدیل به یک امر غیرجدی شده است ، در اینجا منظور از موسیقی جدی برخلاف نظر «جان راک ول» اندیشمند آمریکایی، موسیقی کلاسیک و کهنه نیست بلکه موسیقی است که شنیده میشود.
دربسیاری از زمانها ، ما خیره به کسی نگاه می کنیم ولی هیچ یک از صحبت های او را نمی شنویم و غور در فکر دیگری می باشیم ،گویا تا زمانی که آن شخص صحبتهایش را تمام نکند ما از اندیشیدن به امر دیگر وجود دارد نوعی تمرکزدهی درشخص سخنگو نهفته است که شنونده در واقع چیزی نمی شنود با آنکه به آن گوش می سپارد. موسیقی در دنیای امروز مانند سخنان آن گوینده است که ما غرق در اندیشه و رفتار خود آن را نمی شنویم.موسیقی در اینجا واسطی است که ما نمی توانیم آن دیگری بزرگ را از فراسوی آن مشاهده کنیم ،دیگری که نظم نوین را سامان دهی می کند.
موسیقی پس زمینه شهر شده است،شهری که با سرعت پرطپش خود دنیای مدرن را معنا می دهد بنابراین می توان گفت آنچه شنیده نمی شود موسیقی شهر است چون امر جدی تلقی نمی شود و تنها یک تسریع کننده برای سایر امور اصلی تراست. در شهر، امور نسبت به هم مرتبه ای هستند و در یک فرایند به امر جدی نزدیکتر می شوند و هر یک از امور در راستای تسریع تحقق امر مرتبه بالاتر، معنا می یابند؛ موسیقی جاری می شود تا شما به امر گریستن و غمگین شدن در مراسم های عزاداری نزدیک تر شوید و یا در رستوران نواخته یا پخش می شود تا به امرخوردن نزدیک تر شوید و در سایر فضاها به همین ترتیب، پس می توان موسیقی زندگی روزمره را موسیقی «وضعیت مند» دانست موسیقی که بنا بر وضعیتی که کنشگر در آن قرار دارد برای دستیابی به امری دیگر مصرف می گردد مثلا در یک آسانسور و یا اتاق انتظار، موسیقی زمان را به صورت سلبی به نسیان می سپارد تا به امر دیگری واصل شویم و در وضعیتی دیگر مانند سالنهای ورزشی با ضرب آهنگ سریع شما را به امر بدنی مناسب با معیار های دیکته شده زیبا شناسانه جامعه نزدیک می نماید در این بین یک فراوضعیت سومی وجود دارد که آن انتظار «شنونده ناشنوا» می باشد ،موسیقی در زندگی روزمره مصرف می شود تا انتظاری را برآورده سازد ،انتظار رسیدن،انتظار ملاقات،انتظار خوردن،انتظار آرامش،انتظاربدنی مناسب و… موسیقی تبدیل به انتظاری ناخودآگاه شده است که با امر زمان در ارتباط مستقیم قرار می گیرد ، موسیقی ترجمان توقع و زمان در زیست روزمره است،توقع یافتن مطلوب گمشده برای تبدیل شدن به من آرمانی شده فرهنگ حاکم.
از دیر باز موسیقی ارتباط تنگاتنگی با محیط پیرامونی افراد داشته است و به نحوی می توان موسیقی را بازنمای آهنگین زندگی و تجربه زیسته افراد قلمداد کرد . ضرب آهنگ، تونالیته، ارکستراسیون، جنس صداهای سازها و در نهایت ، موسیقی ای که ساخته می شود بازنمای محیط انسان ها می باشد صدای پرندگان ،چشمه ها و آبها، نغمه های مختلفی که در طبیعت وجود داشت در دوران پیش از مدرن در صدای دهی سازها تجلی پیدا می کرد. ریتم موسیقی به کندی ریتم زندگی و طبیعت بیرونی بود. تنها در زمان های نبرد و جنگ ،موسیقی حماسی باز، با الهام گرفتن از عوامل طبیعی و بیرونی حالتی سریعتر و ضربآهنگی تندتر را طلب می کرد. این امر را می توان در اعیاد و جشن ها نیز سراغ گرفت اما در دنیای امروز پنداری یک جشن عروسی توامان در یک جنگ همه گیر بر پاست وغایت بی انتهای افراد را برای رسیدن تشویق می کند و موسیقی، محیاکننده وضعیت مناسب برای این بزم رزمناک است. ریتم ها و ضرب آهنگ های پرشتاب و سریع ،نفس سرعت زندگی روزمره دنیای مدرن را در خود دارد، صداهای الکترونیکی وافکتهایی که تنها می توان در وضعیتهای خاص یافت(مانند صدای آژیر آمبولانس واتومبیل پلیس،انفجارهای بمب و تیر اندازی ها،ویراژ اتومبیل ها ،صدای خط تولیدو..) موسیقی های امروز از قبیل پاپ،راک،هوی متال،جاز و موسیقی هایی که با ابزار و وسایل موسیقیایی جدید تولید می شود را اشغال کرده است این موسیقی مطابق با دنیای امروزی است که از قضاوت هنری دور می شود و با صنعت پیمان اخوت می بندد، موسیقی مردمی امروز را نمی توان با ملاک ها و معیار های زیبا شناسی موسیقی های کلاسیک سنجید،بقول فریث؛”خودآگاهی تبدیل به ملاک ارزیابی اعتبار صفحات ضبط شده گشته است و شوخ طبعی،طنز و تناقض گویی در جایی که صحبت از موسیقی هنری است رواج یافته است،یک چنین برداشتی،در خود، مولف را با ماشین مقایسه می کند،شنونده آموخته،کسی است که بتواند هنرمند را علیرغم ویژگی های تجاری تشخیص دهد”(فریث1983)از لحاظ معنای هنری، موسیقی دیگر در دنیای امروزه تنها در وضعیت های خاص مانند سالنهای کنسرت،جشن ها و… اجرا نمی شود بلکه در تمام زندگی روزمره انسانها جاریست . موسیقی امروزه موسیقی شهر است که با شتاب،افراد را به سمت میل دیگری هدایت می کند و در نهایت به چرخش نظام مصرف و اقتصاد بازار کمک می رساند ما بقی آن بستگی به قرائت مخاطب دارد .
موسیقی یکی از ارکان سینما است که در سکانس های مختلف و به فراخور سناریو برای تنفیذ معانی وتصاویر در آن استفاده می شود در واقع موسیقی فیلم ، سبب تزاید تاثیر فیلم در مخاطب می گردد یک موسیقی خوب در فیلم، موسیقیی است که نظر بیننده را به خود در هنگام دیدن فیلم جلب نکند اما با توانایی خویش بتواند در فرایند معنا سازی و تاثیر فیلم موثر باشد ، از تفاوت هایی که زندگی روزمره با زندگی در فیلم ها داشت، وجود موسیقی در صحنه های مختلف فیلم بود ، در دنیای امروزی موسیقی مانند فیلم ها در تمام صحنه های زندگی افراد جاری است با تفاوت اینکه موسیقی فیلم به فراخور حال و وضیعت روحی کارکترها و فضای آن سکانس، معنا می یافت در حالی که در زندگی روزمره ،افراد در حالات روحی مختلف، مخاطب یک نوع موسیقی مشترک هستند . در اینجا می توان با وام گیری از آدورنو یک نو استاندارد سازی و هنجارین شدن را برای مخاطبان لحاظ کرد، شما چه در وضعیت وخیم روحی باشید و یا در شادی، یک موسیقی مشترک در سالن فرودگاه برایتان پخش می شود اگرچه در هر دو حالت شما همان شنونده ناشنوا هستید اما مانند یک فرد که در وضعیت عادی،در آنجا می باشد ، مخاطب یک موسیقی واحد هستید درواقع نظام بزرگ همسان ساز، شما را از درون به یکسان مورد خطاب قرار می دهد و رفتاری تعریف شده در وضعیتی که هستید از شما انتظار دارد .
دو رویکرد غالب نسبت به موسیقی عامه پسند وجود دارد ، رویکرد اول که به دیده تردید و تحقیر به این موسیقی نگاه می کند که می توان از مکتب فرانکفورتی ها با سردمداری آدورنو یاد کرد و رویکرد دوم که با دیدگاهی مثبت و امیدوارانه به این نوع موسیقی نگاه می کنند که می توان اصحاب مطالعات فرهنگی را در این گروه جای داد. گروه دوم ژانرهای جدید موسیقی را از جمله راک و هوی متال را دارای ظرفیت های زیباشناسانه و مستقل از موسیقی های پیشین بر می شمرند که که با بیان جهانی به باز تولید فردیت به افراد کمک می رساند این گروه موسیقی های مردم پسند را دارای قابلیت های مقاومت در مقابل گفتمان مسلط جامعه می دانند.
مقدمه 1
فصل 1 5
ادراک موسیقی و موسیقی درمانی از دیدگاه 5
1- 1 معانی و ریشه واژه موسیقی 7
1 واژه موسیقی: 7
1-1-2 موسیقی درمانی 8
1-1-2-1 موسیقی درمانی چیست 8
1-1-2-2 اهداف موسیقی درمانی 9
1-1-2-3 گروه ها و افراد استفاده کننده از موسیقی درمانی 9
1-1-3 تاریخچه موسیقی درمانی درجهان وایران 9
1-1-3-1 تاریخچه موسیقی درمانی درجهان 9
1-1-3-2 موسیقی درمانی در تاریخ ادبیات ایران 14
1-1-3-3 موسیقی قبل از اسلام 16
1-1-3-4 موسیقی در تمدن اسلامی 16
1-2 احساسات و مغز 22
1-2-1 منافع موسیقی درمانی 24
1-2-2 موسیقی به عنوان دارو 25
1-2-3 چرا موسیقی موزارت حالت خاص دارد ؟ 26
1-2-4 طنین موزون 29
1-3 مراکز موسیقی درمانی 31
1-4 موسیقی به عنوان درمان 33
1-4-1 شیوه های مختلف استفاده از اصوات و موسیقی در درمان چیست ؟ 33
1-4-2 درک موسیقی توسط چه عضوی در بدن ما انجام میشود ؟ 33
1-4-3 وظیفۀ موسیقی درمانگر چیست؟ 34
1-4-4 موسیقی به عنوان درمان 35
1-5 تاریخچه روان شناسی موسیقی و هنر در درمان 41
1-5-1: نقش درمان گر موسیقی اصیل ایران: 41
1-5-2 فیزیولوژی موسیقی 42
1-6 تم درمانی 43
1-6-1 تحلیل تم زندگی 43
1-6-2 کلیات تحلیل تم زندگی 46
1-6-3 شکل گیری تم زندگی 50
فصل 2 64
نمونه های مشابه 64
2-1 نمونه های مشابه مرکز موسیقی 64
2-1-1 تاریخچه مرکز موسیقی 64
2-1-1-1 هنرستان موسیقی ملی 67
2-1-1-2 تحلیل ارزشی از خصوصیات و فرهنگ ایران 67
2-1-2 معرفی و بررسی نمونه هایی از تالارهای موسیقی 69
2-1-2-1 بررسی نمونه هایی خارج از ایران: 69
2-1-2-1-1 اپرای سیدنی،اپرایی برای آینده 69
2-1-2-1-2 سالن کنفرانس ناتینگهام 71
2-1-2-1-3 تالار فنلاند،هلسینکی 73
2-1-2-1-4 تالار کنسرت والت دیسنی 75
2-1-2-2 بررسی نمونه هایی از تالارهای موسیقی تهران: 78
2-1-2-2-1 مشخصات سالن کنسرت اریکه ایرانیان 78
2-1-2-2-2 تالار وحدت (تالار رودکی) (تأسیس ۱۳۴۶) 79
2-1-2-2-3 خلاصه از نمونه های دیگر 80
2-2 نمونه های مشابه 81
2-2-1 نمونه های خارج ایران 81
2-2-1-1 بیمارستان«بلویج»، مرکز مشاوره خارجی 81
2-2-1-2 طرح توسعه بیمارستان بنای یادبود اسکریپس: 83
2-2-2 نمونه های داخل ایران 86
فصل3 88
3-1 مفهوم طرح ریزی 89
3-1-1 موقعیت 89
3-1-2 جهت 90
3-1-3 راهروها 90
3-1-4 درها 90
3-1-5 پله ها 91
3-1-6 آسانسور ها 91
3-1-7 محل کار پرستارها: 92
3-1-8 آبریزگاه 92
3-2 طراحی 92
3-2-1 دکوراسیون اتاق انتظارکلینیک: 92
3-2-2 پوشش های فضا 93
3-2-3 لوازم سرگرم کننده 93
3-2-4 نورپردازی 94
3-2-6 گردش و مسیریابی 94
3-2-7 ورودی 94
3-2-8 محوطه کلینیک 95
3-3 موارد موثر در برنامه ریزی و طراحی: 96
3-3-1 ابعاد پنجره ها 96
3-3-2 جلوگیری از تابش آفتاب 97
3-3-3 نوع باز شوی پنجره ها 97
3-4 فضاهای مجموعه 97
3-4-1 فضاهای عمومی 97
3-4-2 فضاهای خدماتی 99
3-4-3 اداری: 100
3-4-4 فضاهای آموزشی 101
3-4-5 فضاهای درمانی 102
فصل 4 104
بررسی شرایط اقلیمی 104
4-1 استان اصفهان 104
4-1-1 موقعیت جغرافیایی 104
4-1-2 جغرافیای انسانی اصفهان 105
4-1-3 جغرافیای تاریخی استان 107
4-1-4 مردم 109
4-1-5 دین 109
4-1-6 سدههای نخست اسلامی 109
4-1-7 معماری 111
4-1-8 اصفهان پس از اسلام در 8 دوره پایتختى اصفهان 113
4-1-9 اقوام و زبان 114
4-1-10 جمعیت 114
4-1-11 جاذبه های گردشگری و تاریخی در استان اصفهان 115
4-1-12 قابلیت و ظرفیت توسعه استان 117
4-1-14 سیمای اقتصاد کشاورزی استان اصفهان 120
4-1-15 آب 121
4-1-16 بیابان ها در استان 123
4-1-17 جنگل و مراتع استان 123
4-1-18 مخاطرات طبیعی در استان اصفهان 124
4-1-19 سوغات 125
4-2 شهرستان چادگان 126
4-2-1 موقعیت نسبی 126
4-2-2 موقعیت ریاضی 126
4-2-3 جغرافیای تاریخی 127
4-2-4 موقعیت اقلیمی 127
4-2-5 موقعیت هیدرولوژیک 128
4-2-6 موقعیت توپوگرافی 128
4-2-7 تقسیمات کشوری 129
4-2-8 جمعیت 129
4-2-9 زبان اصلی 129
4-2-10 دین 129
4-2-11 نقش اب در شهرستان 130
4-2-12 اقتصاد شهرستان 131
4-2-13 آیا می دانید………….……..؟؟؟ 131
4-2-14 خورشید گرفتگی سال ۱۳۷۸ 131
4-2-15 جاذبه های تاریخی و گردشگری 132
فصل 5 137
5-1 محل سایت 137
5-2 دلایل انتخاب سایت 138
5-3 دلایل انتخاب موضوع مورد نظر 138
5-4 سازه و تاسیسات 138
5-4-1 سازه 138
5-4-2 تاسیسات 139
5-5 طراحی 140
منابع 141
رساله معماری
مقطع : کارشناسی
فرمت :doc
تعداد صفحه :141
توجه :
عناوین پروژه های موجود در سایت فقط به عنوان معرفی در سایت قرار گرفته اند و هیچ گونه فروش و یا لینک دانلودی ندارند
دانلود + توضیحات
-
-
- [purchase_link id=”30800″ text=”اضافه کردن به لیست خرید” style=”button” color=”green”]
- حجم : 6.1mb
- فرمت فایل : doc
- تعداد صفحه ورد :141
-