مطالعات معماری مجتمع تجاری
چکیده :
چکیده:
مرکز تجاری به مفهوم کلی به محلی سر پوشیده و روباز اطلاق می گردد که تعدادی فروشگاه را شامل گردیده که این فروشگاه هامی توانند از یک یا چند صنف مختلف تشکیل گردند.این محل کانون داد و ستد بوده و ارتباط مستقیم بین عرضه و تقاضا را برقرار می نماید.
پس از پیدایش تمدن و رایج شدن پول مبادله به صورت پایاپای صورت میپذیرفت و به تدریج و با ازدیام حجم تولیدات و توسعه مبادلات و گسترش روابط اجتماعی و اقتصادی سیستم های اقتصادی پیشرفت نموده و سه گروه عمده ذیل شکل گرفت:(گلانسن،1385: 10)
تولید کنندگان
توزیع کنندگان
مصرف کنندگان
جهت رفع نیاز مصرف کنندگان و ارائه محصول تولید کنندگان نیاز به اماکنی برای تسهیل امور فوق احساس گردید که این مسئله انگیزه ایجاد مراکز تجاری شد.
واژگان کلیدی: مرکز تجاری، فروشگاه، دادوستد،تولیدات، توسعه مبادلات، سیستم های اقتصادی
1-1مقدمه:
از دیرباز فضای تجاری از ارکان هر مجموعه زیستی بوده و در واقع حکم قلب را برای انها ایفا کرده است.
هر چند این اهمیت در طول تاریخ دارای فراز و نشیب هایی بوده و لیکن هیچ گاه نقش خود را از دست نداده است.پیش بینی و برنامه ریزی مراکز تجاری از مهمترین مسائل معماری و شهر سازی است که بسیاری از معضلات شهری را حل خواهد نمود.با ورود اتومبیل به شهر ها، تحولات فرهنگی ناشی از ارتباط با کشور های غربی، شتاب در عرضه کالا های صنعتی، شیوه زندگی امکانات و ارتباطات در سال های اخیر فضاهای تجاری نیز دستخوش تغییرات اساسی گردید.
امروزه به دلیل مشکلات ناشی از شهر نشینی، کمبود فرصت امکانات جدید خریداران ترجیح میدهند با اتومبیل به مراکز خرید مراجعه و در کمترین زمان ممکن کلیه مایحتاج خود را به صورت ماهیانه و یا هفتگی تهیه نمایند به همین دلیل در سال های اخیر ایجاد فروشگاه های زنجیره ای که در ان کلیه ملزومات و مایحتاج خریداران ارائه می کردد، به شدت رشد یافته و رقابت بین انها باعث ایجاد اندیشه های جدید در ارائه سیستم ها و خدمات مهم جهت جلب رضایت مراجعین شده است.
خرید فعالیتی است که نمودهایی از شرایط وساختار اقتصادی،اجتماعی وبویژه فرهنگی یک کحیط را اشکار می سازد،هرچند که درابتدا فضا های خرید، تنها به منظور پاسخ گویی به نیاز های اقتصادی راهبان به صورت پلان خطی و قرار گیری اجزا خرد یعنی مغازه ها در اطراف مسیر های خطی یا منحنی مراجعان طراحی می شد،اما کم کم این ایده که مراکز خردید باید در بر گیرنده کاربرد هایی باشند تا برای دیگر مراجعان نیز پاسخ مناسب یابد، به عنوان اندیشه غالب در معماری مراکز تجاری تبدیل گردید.
مطالعات معماری
مقطع : کارشناسی
فرمت :doc
تعداد صفحه :202
توجه :
عناوین پروژه های موجود در سایت فقط به عنوان معرفی در سایت قرار گرفته اند و هیچ گونه فروش و یا لینک دانلودی ندارند
دانلود + توضیحات
-
-
- [purchase_link id=”30788″ text=”اضافه کردن به لیست خرید” style=”button” color=”green”]
- حجم : 20.1mb
- فرمت فایل : doc
- تعداد صفحه ورد :202
-