پاشش مستقیم سوخت درون محفظه احتراق به جای استفاده از مانیفولد هوا،
ایده جدیدینمی باشد. در جنگ جهانی دوم هواپیمای جنگنده آلمانی بنام ME109
از این روش استفاده می کرد.
پاشش مستقیم سوخت
پاشش مستقیم سوخت درون محفظه احتراق به جای استفاده از مانیفولد هوا،
ایده جدیدینمی باشد. در جنگ جهانی دوم هواپیمای جنگنده آلمانی بنام ME109
از این روش استفاده می کرد. اولین ماشینی که تزریق مستقیم سوخت را با
کامپیوتر کنترل می کرد در سال 1996 در ژاپن بود.( میتسوبیشی گالانت)
هزینه های ساخت سیستم تزریق مستقیم سوخت (DI) بیشتر از تزریق سوخت
داخل مانیفولد هوا می باشد. زیرا در این حالت (DI) سوخت باید با فشاری در
حدود 1500 تا 3000 psi تزریق شود در حالی که در مدل تزریق داخل
مانیفولد هوا ، فشار سوخت درحدود 50 تا100 psi می باشد.
همچنین انژکتورها باید بتوانند در برابر فشار وحرارت احتراق مقاومت کنند.
با این روش موتور در برابر احتراق ضربه ای (همراه با خودسوزی) و احتراق
زودرس مقاوم تر است ( این گونه احتراق ها اتفاق نمی افتد) برای همین می توان
نسبت تراکم را بالا تر برد، نسبت تراکم این موتورها 12:1 می باشد که قبلا
با روش تزریق غیرمستقیم 10.5:1 بوده است.
(می دانیم هرچه نسبت تراکم بیشتر باشد قدرت موتور بیشتر است.
شرکت مزدا موتوری ساخته است با تزریق سوخت مستقیم و با نسبت تراکم 14:1
نام این موتور SKYACTIVE می باشد)
پاشش مستقیم سوخت امکان استفاده از نسبت سوخت و هوای رقیقتری را فراهم
می آورد به این دلیل که سوخت و هوا بهتر باهم ترکیب می شوند و همیشه یک مخلوط
قابل احتراق در نزدیکی شمع وجود دارد.
در حالت معمولی نسبت سوخت به هوا 14.7:1 می باشد و در حالت پاشش مستقیم،
نسبت فوق العاده رقیق 40:1 نیز قابل دسترسی است.
با این روش می توان مصرف سوخت را 2 تا 3 درصد کاهش داد.
چند خودروسازان اروپایی در حال حاضر از روش پاشش مستقیم استفاده می کنند.
ولی متاسفانه، احتراق با نسبت سوخت رقیق باعث تولید گاز NOx (اکسید نیتروژن)
می شود، در صورت کاهش گوگرد موجود در بنزین میتوان این الایندگی(NOx) را
بوسیله کاتالیزور کاهش داد چون کاتالیزورها نسبت به گوگرد بسیار حساس می باشند.
( کاتالیزورها نسبت به سرب نیز فوق العاده حساس می باشند و در صورت استفاده
از بنزین سرب دار کاتالیزور ازبین خواهد رفت)
با همه این موارد انتظار می رود تزریق مستقیم سوخت تا سال 2020 در جهان فراگیر
شود.