پایان نامه ارائه مدل جدیدی از مهاربندهای مقاوم در برابر کمانش و بررسی رفتار لرزه ای آن
پایان نامه کارشناسی ارشد
–
تعداد صفحه :109
1-1. کلیات
یکی از مهمترین حوادث طبیعی که همواره زندگی انسان¬ها را دچار دگرگونی کرده و گاهی تمدن¬های بشری را با تخریب ساختگاه به نابودی کشانده، زلزله است. از این رو، انسان همواره سعی در شناسایی و مقابله با خطرات ناشی از زلزله داشته و هنوز هم موفق به مهار کامل این انرژی عظیم نشده است. حال با وجود آنکه محققین زیادی در زمینه ساخت و ساز ایمن و مناسب، تحقیقات ارزنده¬ای انجام داده¬اند، کماکان تعداد زیادی از ساکنین این کره خاکی هر ساله در زیر آوارهای به وجود آمده از زلزله مدفون می-گردند و سازه¬های بسیاری کارایی خود را پس از زلزله از دست می¬دهند یا متلاشی می¬شوند.
ایران از نظر لرزه¬خیزی در منطقه فعال جهان قرار دارد و به گواهی اطلاعات مستند علمی و مشاهدات قرن بیستم، از خطرپذیرترین مناطق جهان در اثر زمین¬لرزه¬های پرقدرت محسوب می¬شود. در حال حاضر ایران در صدر کشورهایی است که وقوع زلزله در آن با تلفات جانی بالا همراه است و در سال¬های اخیر به طور متوسط هر پنج سال یک زمین لرزه با صدمات جانی و مالی بسیار بالا در نقطه¬ای از کشور رخ داده است. گرچه جلوگیری کامل از خسارات ناشی از زلزله¬های شدید بسیار دشوار است لیکن با افزایش سطح اطلاعات در رابطه با لرزه¬خیزی کشور، شناسایی و مطالعه دقیق وضعیت آسیب¬پذیری ساختمان¬ها، ایمن¬سازی و مقاوم¬سازی صحیح و اصولی آن¬ها، می توان تا حد مطلوب تلفات و خسارات ناشی از زلزله-های آتی را کاهش داد.]1[
در راستای شناسایی و مهار این پدیده، محققین همواره سعی داشته¬اند تا آیین¬نامه¬های بسیاری را در سراسر دنیا برای محاسبه و ساخت سازه¬های مقاوم در برابر زلزله تهیه کنند و روش¬های بسیاری برای محاسبه این نیرو و طراحی سازه¬ها در برابر آن ارائه دهند. پس از محاسبه نیروی زلزله، روش¬هایی جهت طراحی ساختمان مقاوم در برابر زلزله مطرح می¬شوند که این روش¬ها را می¬توان به دو دسته کلاسیک (سنتی) و مدرن تقسیم¬بندی کرد.
در روش¬های کلاسیک، طراحی بر اساس حداکثر نیروی اعمال شده به ساختمان، که با ترکیب نیروهای احتمالی بیان¬شده در آیین¬نامه¬های مختلف به دست می¬آید، انجام می¬شود. تک¬تک اجزای سازه را براساس روش مقاومت نهایی یا نیروی حداکثر طراحی می¬کنند. اما در روش¬های مدرن، پایداری سازه با روش طراحی براساس عملکرد نیز مطرح شده است.]2[
در سیستم¬های سازه¬ای معمولا دو عامل برای طراحان بسیار مهم است. اول ایمنی سازه و دوم راحتی ساکنین در برابر بارهای خارجی همچون باد و زلزله. برای رسیدن به این هدف دو عامل جابجایی و شتاب مطلق به ترتیب اثرگذارند و بایستی کنترل شوند. در این راستا سیستم¬های مختلفی ارائه شده است که به¬طور کلی رفتار سازه را به گونه¬ای تغییر می¬دهند که انرژی ورودی زلزله، به اجزای اصلی سازه صدمه¬ای وارد نکند.
بعضی از سیستم¬ها را می¬توان بر روی سازه¬های موجود نیز پیاده نمود که در صورت لزوم بعد از رخداد زلزله نیز قابل تعویض و یا تعمیر باشند. با توجه به اینکه سازه¬های غیر¬مقاوم در برابر زلزله در کشورمان زیاد یافت می¬شوند و با توجه به این نکته که استفاده از سیستم¬های الحاقی به نحو بسیار مطلوبی پاسخ دینامیکی سازه¬ها را کاهش می¬دهد، لذا استفاده از این سیستم¬ها در کشورمان حائز اهمیت می¬باشد.
گرچه بارهای دینامیکی وارد بر سیستم¬های سازه¬ای ممکن است ناشی از عوامل مختلفی مانند اثر باد و موج و حرکت خودروها باشد، بدون شک یکی از انواع این بارهای دینامیکی که برای مهندسین سازه از بیشترین اهمیت برخوردار بوده، تحریکی است که توسط زلزله¬ها ایجاد می¬شود. البته اهمیت مساله زلزله تا حدودی به علت نتایج زیان¬باری است که یک زلزله در یک منطقه پرجمعیت به¬جا می¬گذارد. از آنجا که طراحی سازه¬های اقتصادی با معماری¬ها و ابعاد گوناگون که قادر به تحمل نیروهای حاصل از یک زمین¬لرزه قوی باشند، توانایی بالایی را در هنر و علم مهندسی طلب می¬کند، منطقی به نظر می¬رسد که رشته مهندسی زلزله به عنوان چارچوبی که در آن کاربرد تئوری¬ها و تکنیک¬های ارائه شده در دینامیک سازه¬ها و … به نمایش گذاشته می¬شود، مورد استفاده قرار گیرد.
توانایی روش¬های متداول طراحی و ساخت سازه¬های موجود بسیار محدود می¬باشد و پاسخگوی نیازهای روزافزون طراحی سازه¬های جدید نیست. به عنوان مثال بلندتر شدن ساختمان¬ها به دلیل کمبود زمین در کلان شهرها و برآورده کردن نیازهای معماری جدید با فرم¬های غیر معمول از جمله مشکلاتی است که نیاز به تکنولوژی¬های جدید در امر ساخت و ساز را در کشورمان نمایان می¬کند.
توجه :
عناوین پروژه های موجود در سایت فقط به عنوان معرفی در سایت قرار گرفته اند و هیچ گونه فروش و یا لینک دانلودی ندارند
دانلود + توضیحات
- [purchase_link id=”18866″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]
- حجم : 1mb
- فرمت فایل : word
- تعداد صفحه : 109