عنوان : پروژه مکانیک بررسی آلودگی هوا و روشهای کاهش آن بالخصوص دو روش کاتالیزوری (کاتالیستی ) و EGR در خودرو
رشته : مجموعه مکانیک
معرفی و مقدمه ای کوتاه از پایان نامه بررسی آلودگی هوا و روشهای
یکی از دست آوردهای بسیار مهم دنیای خودرو در قرن بیستم طراحی و ساخت مبدلهای کاتالیزوری بود که در اواخر قرن بیستم با ارائه مبدل سه راهه به اوج خود رسید. مبدلهای کاتالیزوری که در حقیقت پروسسورهای شیمیایی کوچکی هستند و در اواسط دهه هفتاد به بازار معرفی شدند نقش بسیار حیاتی و مهم را در زمینه از بین بردن سه گروه اصلی از مواد آلاینده ای که ناشی از احتراق موتورهای درو نسوز است ، ایفاء می کنند.
این سه گروه عبارتند از هیدروکربنهای مشتعل ( UHC) نشده یا نسوخته ، سایر ترکیبات کربنی که همانا انواع اکسیدهای کربن (CO) است و انواع اکسیدهای ازت ( NOX) . اگر بخواهیم میزان مواد خروجی از اگزوز انواع خودرویی که دارای مبدل کاتالیزوری هستند را با انواعی که فاقد آن هستند مقایسه کنیم بدنیست بدانید که میزان هیدروکربنهای نسوخته در این موتورها 97 درصد کاهش پیدا کرده و انواع اکسیدهای کربن 96 درصد و انوع اکسید ازت 95 درصد کاهش پیدا کرده است. امروزه تولید کنندگان خودرو انواع مبدلهای کاتالیزوری را بگونه ای می سازند که کارآیی خود را تا 000/160 کیلومتر حفظ کند و در عین حال بتواند هماهنگی لازم را از نظر مواد خروجی از اگزوز باقوی ترین و مشکل ترین استانداردها حفظ کنند.
فهرست پروژه مکانیک بررسی آلودگی هوا و روشهای
چکیده 1
مقدمه 3
فصل اول
1ـ1 فرآیند احتراق 15
2ـ1 عمل شیمیایی سوخت مایع 17
3ـ1هوای مورد نیاز برای احتراق سوخت مایع 19
4ـ1 ضریب هوای اضافی21
5ـ1 اثر طراحی و شرایط عملکرد موتور22
6ـ1 عواملی که در پدید آمدن آلودگی در خودرو مهم اند24
7ـ1 اثر جنس سوخت 25
1ـ7ـ1 راههای بهبود درجه اکتان 27
2ـ7ـ1 عدد ستان در موتور های دیزلی28
3ـ7ـ1 افزاینده های عدد ستان29
8ـ1 مقایسه موتور های بنزینی و دیزلی در مورد نشر آلاینده ها 30
1ـ8ـ1 عواملی که باعث آلودگی کمتر در سایل نقلیه می شود از نظر فنی 31
2ـ8ـ1 عواملی که باعث احتراق بهتر و آلودگی کمتر در موتورهای دیزل می شوند32
9ـ1 گازهای خروجی از اگزوز در موتورهای احتراق داخلی 34
10ـ 1 عوامل آلودگی در موتورهای بنزینی 36
1ـ10ـ1 انواع آلودگی36
2ـ10ـ1 اجزا یا عوامل آلوده کننده 45
11ـ1 عوامل آلودگی در موتورهای دیزل 53
1ـ11ـ1 اجزا آلوده کننده 55
2ـ11ـ1 موتور دیزل با محفظه احتراق تقسیم شده 59
فصل دوم
1ـ2 کنترل انتشار آلاینده ها از اگزوز در موتورهای بنزینی 63
1ـ1ـ2 طرح موتور 63
2ـ1-2 لایه بندی سوخت 66
3ـ1ـ2 زمان گرم شدن 67
4ـ1ـ2 برگشت دود 67
5ـ1ـ2 سیستم جرقه زنی 69
6ـ1ـ2 پس سوزی گرمایی (پس خورانی , EGR) 70
2ـ2 کنترل انتشار آلاینده ها از موتور دیزل71
1ـ2ـ2 برگشت دود 71
2ـ2ـ2 دمای هوای ورودی 71
3ـ2ـ2 مبدل کاتالیزوری 72
3ـ2 مبدل کاتالیزوری 72
4ـ2 مفهوم مبدل کاتالیزوری 73
1-4ـ2 اکسیداسیون و احیاء 74
2ـ4ـ2 کاتالیزور 76
5ـ2 مبدل ها 80
1ـ5ـ2 فلزات گرانبها 81
2ـ5ـ2 نقطه نظر جهانی 82
3ـ5ـ2 ریسک تکنولوژی 84
6ـ2 اجزا ءتشکیل دهنده مبدل کاتالیزوری 85
7ـ2 انواع مبدل کاتالیزوری مرسوم در بازار 88
1ـ7ـ2 طرح های توسعه یافته 88
8ـ2 اصول کار مبدل های کاتالیزوری 93
9ـ2 طراحی مبدل های کاتالیزوری 95
1-9ـ2 اجزاء کلی یک مبدل 95
10ـ2امتیازات شبکه امی کت 105
11ـ2 راندمان تبدیل 108
12ـ2 ترکیبات گازهای خروجی 113
1ـ12ـ2 قاعده لاندا113
2ـ12ـ2 گرم کن سنسور لاندا122
3ـ12ـ2 طرز کار کنترل حلقه بسته لاندا 124
13ـ2 طول عمر مبدل کاتالیزوری126
14ـ2 مکان مبدل کاتالیزوری در وسیله نقلیه 127
15ـ2 معایب 130
16ـ2 محدوده بحرانی کاری 130
17ـ2 بازیافت 132
18ـ2 نگهداری مبدل کاتالیزوری 134
19-2 جرقه 135
1ـ19ـ2 مقرراتی بر جرقه شمع 135
2ـ19ـ2 انتشار UHC
3ـ19ـ2 انتشار NO X
4ـ19ـ2 انتشار CO
20 ـ2 مصرف سوخت 139
21ـ2 جرقه و آلاینده 140
22ـ2 دو نوع سیستم جرقه زنی 140
1ـ22ـ2 جرقه کویل (CI) 140
2ـ22ـ2 جرقه ترانزیستوری (TI) 141
فصل سوم
1ـ3 تعریف و تاریخچه و بحث EGR
2ـ3 اثر EGR بر روی بار ورودی سیلندر
3ـ3 تاثیر رقیق سازی EGR
4ـ3 تاثیر حرارتی EGR
5ـ3 تاثیر تلفات گرماییEGR
6ـ3 تاثیر شیمیایی EGR
7ـ3 روشهای احتراق سریع در موتورها 159
8-3 جریان سیال EGR در مدار 172
9ـ3 تاثیر تغییرات دمای EGR روی دمای گازهای داخل اطاق احتراق 175
10ـ3 تغییرات فشار گازهای داخل سیلندر بر حسب دمای EGR
11ـ3 تغییرات غلظت NO در دماهای مختلف EGR
12ـ 3 نتیجه گیری 183
علائم اختصاری 185
منابع و ماخذ 187
مهندسی مکانیک
مقطع : کارشناسی
–
تعداد صفحه :192
توجه :
عناوین پروژه های موجود در سایت فقط به عنوان معرفی در سایت قرار گرفته اند و هیچ گونه فروش و یا لینک دانلودی ندارند
دانلود + توضیحات
-
-
- [purchase_link id=”13970″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]
- حجم : 10mb
- فرمت فایل : word
- تعداد صفحه :192
-