پایان نامه بررسی تجربی اثر پارامترهای فرایندی بر خواص مکانیکی و میکروساختاری در جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی روی هم آلومینیم 5086 به برنج
چکیده
در این تحقیق اثر پارامترهای فرایندی روی خواص مکانیکی و متالورژیکی در اتصال رویهم آلیاژ آلومینیوم 5086 و برنج توسط جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی بررسی میشود. در ابتدا تعدادی نمونه برای بدست آوردن مهمترین پارامترهای اثر گذار بر کیفیت ظاهری جوش انجام میشود. پس از انجام بازرسیهای اولیه، پارامترهای سرعت دورانی، سرعت پیشروی، طول پین ابزار و هندسه پین ابزار به عنوان تاثیرگذارترین عوامل برکیفیت ظاهری جوش انتخاب گردیده و مقادیر متفاوتی از آنها برای حصول حداکثر استحکام کششی و جوش عاری از هرگونه عیب مورد آزمایش و تحلیل قرار میگیرد. تست کشش و سختی برای بررسی خواص مکانیکی جوشهای مختلف و جوش بهینه انجام میگردد. در ادامه با استفاده از میکروسکوپ الکترونی و نوری، ریزساختار جوشها بررسی میشود. بررسی ریز ساختار جوش بهینه نشان میدهد که منطقه اختلاط شامل ساختار کامپوزتی از ذرات بسیار ریز برنج که در شبکه آلومینوم توزیع شدهاند، میباشد. ساختار کامپوزتی ایجاد شده باعث تقویت منطقه اختلاط جوش و افزایش استحکام و سختی این ناحیه میشود. تشکیل فازهای میانی (IMCS) دراکثر جوشکاریهای غیر همجنس جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی اتفاق میافتد. با استفاده از دستگاه آنالیز میکروسکوپ الکترونی ترکیب فازهای بوجودآمده در فصل مشترک شامل Al2Cu در سمت آلومینیم و CuZn در سمت برنج میباشد. ضخامت لایههای فازهای میانی تشکیل شده در فصل مشترک دو ورق اولیه ، تاثیر بسزائی در استحکام نهایی جوش دارد. از آنجایی که در فصل مشترک دو قطعه فازهای میانی تشکیل میشود، رفتار جوش تحت کشش رفتار کاملا تردی بوده که سطح شکست نمونهها بیانگر این واقعیت میباشد. هر چه ضخامت لایههای میانی بیشتر شود، تردی جوش بیشتر شده و استحکام افت میکند. بهترین جوش در پارامترهای سرعت دورانی250 دور بر دقیقه، سرعت پیشروی28 میلیمتر بر دقیقه و پارامترهای ثابت زاویه انحراف 2 درجه و عمق نفوذ 2/0 میلیمتر بدست میآید. ماکزیمم تنش کششی در جوش بهینه 80 در صد برنج پایه میباشد. با توجه به اینکه جوش بهینه از فلز پایه برنج دچار شکست شدهاست، نشاندهنده ترد نبودن سطح اتصال میباشد. در جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی عیوب مختلفی مشاهده میشود، به ویژه در اتصالات رویهم غیر همجنس میتوان به تکههای بزرگ از فلز سختتر در شبکه فلز نرمتر، عیوب تونلی، hookhing و پلیسه اشاره کرد. با انتخاب پارامتر بهینه میتوان علاوه بر رسیدن به حداکثر استحکام از این تشکیل این عیوب جلوگیری کرد.
مهندسی مکانیک – طراحی کاربردی
مقطع : کارشناسی ارشد
فرمت :pdf
تعداد صفحه :116
توجه :
عناوین پروژه های موجود در سایت فقط به عنوان معرفی در سایت قرار گرفته اند و هیچ گونه فروش و یا لینک دانلودی ندارند
دانلود + توضیحات
- [purchase_link id=”10386″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]
- حجم : 13mb
- فرمت فایل : pdf
- تعداد صفحه : 116