پایان نامه بررسی میزان تأثیر ضریب اصطکاک سطح آسفالت بر تصادفات (مطالعه موردی: شهر اصفهان)
پایان نامه کارشناسی ارشد
–
تعداد صفحه :91
چکیده:
ایمنی در تردد وسائل نقلیه یکی از اصولیترین مبانی در مهندسی ترافیک و برنامه ریزی حمل و نقل در جهان است. رعایت نشدن اصول ایمنی در طراحی راهها، نگهداری و برنامه ریزی حمل ونقل و ترافیک در کشور، باعث شده که خسارات سنگینی بر جامعه وارد شود.
مقاومت در برابر لغزندگی ازجمله پارامترهای مهم تعیین وضعیت رویه آسفالتی و نهایتاً فاکتور مهمی برای ایمنی راه محسوب می¬شود که در پیشگیری از تصادفات ناشی از لغزندگی، نقش مؤثری دارد. تحقیقات نشان میدهد که مقاومت در برابر لغزندگی بر تصادفات تأثیر گذار است. این پارامتر به عنوان ویژگی سطح روسازی متأثر از دو نوع بافت ریز و درشت رویه میباشد که با وسائل و روشهای مختلفی اندازه گیری میشوند. از بین این روشها، روش آونگ انگلیسی، یک روش ارزیابی مناسب از مقاومت لغزندگی در سطح جاده به حساب میآید. در این پژوهش در پی آن هستیم تا دریابیم
1- آیا ضریب اصطکاک سطح آسفالت با میزان و وقوع تصادفات در ارتباط است؟
2- آیا نوع مصالح سنگی در تعیین ضریب اصطکاک سطح آسفالت، عامل مهم و مؤثری تلقی
میگردد؟
3-آیا ضریب اصطکاک سطح معابر شهری با لاستیک خودروها پارامتر قابل برآوردی است؟
بنابراین، ضریب اصطکاک سطحی نمونه از مخلوطهای آسفالتی تهیه شده از مصالح سنگی آهکی
(یکی از معادن اصفهان) و سیلیسی و کوارتزی (یکی از معادن تهران) اندازه گیری و سپس با یکدیگر مقایسه، نهایتاً آمار تصادفات نسبی نرمال شده در شهر اصفهان و منطقه 21 شهرداری تهران اخذ شده (فرمهای کام تصادفات کلان شهر اصفهان و منطقه 21 شهرداری تهران در سال 1388)
ضمن مقایسه کلی، دو نقطه با شرایط یکسان از هر کدام انتخاب و با یکدیگر مقایسه شده و بدین ترتیب اثر ضریب اصطکاک بر تصادفات مشخص خواهد شد؛ لذا نتایج ذیل که از اهداف تحقیق بوده از این تحقیق حاصل می گردد.
1ـ به دست آوردن شاخصی جهت اندازه گیری ضریب اصطکاک سطح آسفالت
2ـ بررسی نقش ضریب اصطکاک بر میزان تصادفات در شهر اصفهان
3ـ بررسی نقش نوع مصالح سنگی بر ضریب اصطکاک سطح آسفالت
کلید واژهها : ضریب اصطکاک، معابر شهری، آسفالت، تصادفات
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول کلیات تحقیق
1ـ1ـ مقدمه:………………………………………………………………………………………………………………………………………………….2
1ـ2ـ طرح مساله:………………………………………………………………………………………………………………………………………….3
1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق: …………………………………………………………………………………………………………………. 4
1ـ4ـ فرضیه های تحقیق: …………………………………………………………………………………………………………………………. 4
1ـ5ـ انگیزه و اهداف تحقیق: …………………………………………………………………………………………………………………… 5
فصل دوم مبانی نظری و پژوهشی (ادبیات تحقیق)
2ـ1ـ مقدمه: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 7
2ـ2ـ پیشینه تحقیق: ………………………………………………………………………………………………………………………………… 8
2ـ2ـ1ـ تحقیقات: ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 9
2ـ2ـ2ـ تأثیر عوامل محیطی بر تصادفات و ضریب اصطکاک: ………………………………………………………………. 12
2ـ3ـ مرور نظری بر تحقیق: ……………………………………………………………………………………………………………………..12
2ـ3ـ1ـ تاریخچه تصادفات در جهان : ……………………………………………………………………………………………………. 12
2ـ4ـ چهار چوب نظری تحقیق: …………………………………………………………………………………………………………….. 15
2ـ5 ـ فرضیهها: ………………………………………………………………………………………………………………………………………. 15
2ـ6ـ مدل تحقیق: …………………………………………………………………………………………………………………………………… 16
فصل سوم روش شناسی تحقیق
3ـ1ـ مقدمه: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 20
3ـ2ـ تعاریف نظری: ………………………………………………………………………………………………………………………………… 20
3ـ2ـ1ـ مفاهیم و تعاریف مربوط به تصادفات: ……………………………………………………………………………………….. 20
3ـ2ـ2ـ تعاریف و اصطلاحات مربوط به خرابی روسازی راه : ………………………………………………………………… 22
3ـ2ـ2ـ1ـ ترک: ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 22
3ـ2ـ2ـ2ـ فرسایش : ………………………………………………………………………………………………………………………………. 23
3ـ2ـ3ـ تعاریف و اصطلاحات مربوط به مهندسی ترافیک : ………………………………………………………………….. 23
3ـ3ـ تعاریف عملیاتی تحقیق: ………………………………………………………………………………………………………………… 25
3ـ3ـ1ـ نقاط حادثه خیز: ……………………………………………………………………………………………………………………….. 25
3ـ3ـ2ـ ضریب اصطکاک: ……………………………………………………………………………………………………………………….. 26
3-3-3-آسفالت : …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 26
3ـ3ـ4ـ قیر : …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 27
3ـ3ـ5ـ اثرات محیطی: …………………………………………………………………………………………………………………………… 28
3ـ3ـ6ـ مشخصات هندسی یا فیزیکی: …………………………………………………………………………………………………… 29
3ـ3ـ7ـ مشخصات عملکردی (ترافیکی) : …………………………………………………………………………………………….. 29
3ـ3ـ8ـ مشخصات ایمنی: ………………………………………………………………………………………………………………………. 29
3ـ3ـ9ـ اصطکاک و ضریب اصطکاک: ……………………………………………………………………………………………………. 29
3-3-9-1- تعریف اصطکاک : ………………………………………………………………………………………………………………… 29
3-3-9-2- اصطکاک در حرکت و آستانهی حرکت: ………………………………………………………………………………. 31
3-3-9-3- رابطهی نیروی اصطکاک با مسیر لغزش (کشیده شدن) تایر: ……………………………………………. 32
3-3-9-4- دایره اصطکاک: ……………………………………………………………………………………………………………………. 32
3-3-9-5- ضریب اصطکاک : ………………………………………………………………………………………………………………… 33
3-3-9-6- فرضیه های اساسی اصطکاک : ……………………………………………………………………………………………. 34
3-3-9-7- نسبت نیروی اصطکاک به وزن: …………………………………………………………………………………………… 35
3-3-9-8- تأثیر سرعت بر اصطکاک: ……………………………………………………………………………………………………. 35
3-3-9-9- اثر حرارت بر اصطکاک : ………………………………………………………………………………………………………. 36
3-3-9-10- سایر عوامل قابل توجه در رابطه با اصطکاک: …………………………………………………………………… 36
3-3-9-11- ضریب شتاب ترمز: ……………………………………………………………………………………………………………. 37
3-3-9-12- تأثیر نوع وسیله بر ضریب اصطکاک: ………………………………………………………………………………… 38
3-3-9-13- رابطهی ضریب اصطکاک و شتاب ثقل : …………………………………………………………………………… 38
3-3-9-14- رابطهی ضریب شتاب ترمز با افزایش و کاهش سرعت: …………………………………………………… 39
3-3-9-15- ضریب شتاب ترمز و ضریب اصطکاک در صحنهی تصادفات: ………………………………………….. 40
3-3-9-16- معادلات محاسبهی سرعت بر اساس آثار ترمز: ………………………………………………………………… 40
3-3-9-17-اعتبار کاربردی معادله : ………………………………………………………………………. 41
3ـ4ـ متغیرهای اصلی تحقیق: ……………………………………………………………………………………………………………….. 41
3ـ5ـ روش تحقیق: …………………………………………………………………………………………………………………………………. 42
3ـ5ـ1ـ روشهای آزمایش ترمز : …………………………………………………………………………………………………………… 42
3ـ5ـ2ـ آزمایش پاندول: …………………………………………………………………………………………………………………………. 44
3ـ6ـ شناسایی متغیرهای تحقیق: ………………………………………………………………………………………………………….. 49
3ـ7ـ گزارش پایایی و روایی تحقیق: ……………………………………………………………………………………………………… 49
3ـ8ـ فلوچارت: ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 50
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4ـ1ـ مقدمه: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 52
4ـ2ـ توصیف جمعیت مورد مطالعه: ………………………………………………………………………………………………………. 53
4ـ3-انجام آزمایش ترمز: ………………………………………………………………………………………………………………………… 53
4-4- جامعه آماری و نمونه تحقیق: ………………………………………………………………………………………………………. 59
4-4-1- اصفهان: …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 59
4-4-2- تهران: ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 60
4ـ4ـ2ـ1ـ منطقه 21 تهران : …………………………………………………………………………………………………………………. 60
4ـ5ـ بررسی و آزمون فرضیات به تفکیک: …………………………………………………………………………………………….. 63
4ـ5ـ1ـ تحلیل دادههای آزمایش طول خط ترمز: ………………………………………………………………………………….. 63
4ـ5ـ2ـ تجزیه دادهها به کمک آمار تحلیلی:…………………………………………………………………………………………… 66
4ـ5ـ2ـ1ـ رگرسیون لجستیک: ………………………………………………………………………………………………………………. 66
4-5-2-2- نتایج حاصل از مدل رگرسیون لجستیک: …………………………………………………………………………… 68
4-5-2-3- نتایج دادههای آزمایش پاندول انگلیسی ……………………………………………………………………………. 70
4ـ5ـ3ـ نتایج حاصل از تحقیق: ……………………………………………………………………………………………………………… 71
فصل پنجم : پیشنهادات و نتیجه گیری
5ـ1ـ مقدمه: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 76
5-2- اثبات فرضیات تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………… 76
5ـ2ـ نتیجه گیری: ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 76
5ـ3ـ پیشنهادات: ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 77
منابع و مآخذ: ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 78
توجه :
عناوین پروژه های موجود در سایت فقط به عنوان معرفی در سایت قرار گرفته اند و هیچ گونه فروش و یا لینک دانلودی ندارند
دانلود + توضیحات
- [purchase_link id=”19020″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]
- حجم : 6mb
- فرمت فایل : word
- تعداد صفحه : 91