عنوان : پروژه مکانیک بهینه سازی ترمودینامیکی سیکل ترکیبی با استفاده از مفهوم اگزرژی
رشته : مجموعه مکانیک
معرفی و مقدمه ای کوتاه از پایان نامه بهینه سازی ترمودینامیکی سیکل ترکیبی با استفاده از مفهوم اگزرژی
به منظور افزایش کارایی سیکل توربین گاز ( برایتون ) و سیکل بخار ( رنکین ) از سیکل ترکیبی استفاده می شود . در این پروژه تحلیل ترمودینامیکی سیکل ( برایتون – رنکین ) براساس مفهوم اگزرژی انجام شده و بازگشت ناپذیری کل سیکل محاسبه گردیده است . اثر راندمان اجزاء و پارامترهای مهم سیکل مانند : نسبت فشار کمپرسور ، ضریب هوای اضافی ، فشار ماکزیمم سیکل بخار ، Pinch point و Approach روی بازگشت ناپذیری اجزاء و بازگشت ناپذیری کل سیکل تعیین شده است . برای این منظور برنامه کامپیوتری به زبان MATLAB نوشته شده که توسط آن بازگشت ناپذیری اجزاء و سهم آن در بازگشت ناپذیری کل محاسبه شده و نمودارهای مربوطه رسم می شوند . در مورد مقدار بخار تزریقی به محفظه احتراق در دمای ورودی توربین گاز ثابت ، نتایج مقایشه شد و نتایج مورد قبول بود . از تحلیل نمودارها بطور خلاصه نتایج زیر بدست آمد :
1- بیشترین تولید بازگشت ناپذیری در محفظه احتراق اتفاق می افتد که در حدود 85 درصد بازگشت ناپذیری سیکل برایتون است . که این مقدار با افزایش rp کاهش می یابد .
2- با افزایش نسبت فشار کمپرسور ، بازگشت ناپذیری سیکل ترکیبی ابتدا کاهش و سپس افزایش می یابد ، پس یک مقدار بهینه برای rp ( بسته به دیگر پارامترها ) بدست می آید .
3- با افزایش ضریب هوای اضافی بازگشت ناپذیری سیکل ترکیبی افزایش می یابد .
4- تزریق بخار به محفظه احتراق باعث کاهش بازگشت ناپذیری و افزایش کارایی سیکل و افزایش کار خالص می گردد .
5- به منظور کاهش بازگشت ناپذیری سیکل ترکیبی ، افزایش راندمان اجزاء بخصوص توربین گاز ضروری است .
فهرست پروژه مکانیک بهینه سازی ترمودینامیکی سیکل ترکیبی با استفاده از مفهوم اگزرژی
فصل اول – بهینه سـازی
مقدمه 2
1-1- فرمول بندی مساله به منظور بهینه سازی 2
1-2- تاریخچه اگزرژی 4
فصـل دوم – سیکلـها
2-1- اساس کار توربین گاز 6
2-2- اصول ترمودینامیکی توربین گاز 6
2-3- نیروگاه گازی سیکل ساده 8
2-4- سیکل های توربین گاز با تزریق بخار 8
2-4-1- اساس فرآیند تزریق بخار 8
2-5- آلودگی های ناشی از سیستم تزریق بخار 8
2-6- کلیات 9
2-7- راندمان کلی نیروگاهای سیکل ترکیبی 10
2-8- سیکل های ترکیبی با دیگ بازیافت گرما 11
2-9- سیکل های ترکیبی با فشار چند گانه برای بخار 11
2-10- پارامتر های مهم در طراحی بویلر بازیافت سیکل ترکیبی 13
فصـل سوم – مبانی و مفاهیم اگزرژی
3-1- وجه تمایز انرژی واگزرژی 16
3-2- مبانی نظری مفهوم اگزرژی 16
3-3- ترکیب قوانین اول ودوم ترمودینامیک (اگزرژی) 17
3-4- محاسبه اگزرژی یک حجم کنترل 19
3- 5- روش واحدی 20
3-6- روش کاربرد آنالیز اگزرژی برای سیستمهای فرآیندی 20
3-7- آنالیز اگزرژی فرایند های ساده 21
3-7-1- فرآیند های انبساط در نیروگاه ها 21
3-8- محاسبۀ اگزرژی شکلهای مختلف انرژی 22
3-8-1- اجزاء اگزرژی فیزیکی 24
3-9- تلفات اگزرژی اجتناب پذیر و تلفات اگزرژی اجتناب ناپذیر 24
3-10- روشهای محاسبۀ اتلاف اگزرژی 25
3-10-1- رو ش جریانی 25
3-10-2- روش واحدی 26
3-10-3- روش کاربرد آنالیز اگزرژی برای سیستمهای فرآیندی 26
3-11- موازنۀ اگزرژی یک دیاگرام جریانی 27
فصـل چهارم – تحلیل سیکل ترکیبی براساس آنالیز اگزرژی
4-1- معرفی سیکل مورد مطالعه 30
4-2- فرضیات مورد استفاده 30
4-3- روابط اجزاء سیکل 31
4-3-1- کمپرسور هوا 32
4-3-2- کمپرسور سوخت 33
4-3-3- محفظه احتراق 33
4-3-4- توربین گاز 34
4-3-5- مولد بخار بازیافت حرارت ( HRSG ) 35
4-3-6- توربین بخار 36
4-3-7- پمپ ها 36
4-4- روابط کلی سیکل 36
فصـل پنجم -نتایج و نمودارها
مقدمه 39
5-1- بررسی تاثیر پارامترها روی سیکل برایتون 39
5-2- اثر راندمان کمپرسور 45
5-3- اثر راندمان توربین گاز 46
5-4- اثر راندمان محفظه احتراق 47
5-5- اثر راندمان 47
52-6- اثر دمای محیط 49
5-7- اثر تزریق بخار محفظه احتراق 51
5-8- اثر درما ورودی به توربین گاز(TIT ) همراه اثر تزریق بخار 60
5-9- جمع بندی 62
5-10- بررسی سیکل ترکیبی با یک سطح فشار 63
5-11- اثر راندمان کمپرسور 63
5-12- اثر راندمان توربین گاز 67
5-13- جمع بندی 72
منابع و مآخذ 73
مهندسی مکانیک
مقطع : کارشناسی
–
تعداد صفحه :75
توجه :
عناوین پروژه های موجود در سایت فقط به عنوان معرفی در سایت قرار گرفته اند و هیچ گونه فروش و یا لینک دانلودی ندارند
دانلود + توضیحات
-
-
- [purchase_link id=”14307″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]
- حجم : 3mb
- فرمت فایل : word
- تعداد صفحه :75
-