پایان نامه روشهای کنترل آلودگی در موتورهای احتراق داخلی بنزینی
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 1
1-1- فرآیند احتراق…………………………………………………………………………………………………………………………….. 4
– عکس العمل شیمیایی سوخت مایع………………………………………………………………………………………………… 5
– هوای مورد نیاز تئوری برای احتراق سوخت مایع…………………………………………………………………………… 7
ضریب هوای اضافی……………………………………………………………………………………………………………………………… 9
2-1- گازهای اگزوز موتورهای احتراق داخلی………………………………………………………………………………….. 10
1-3 – عوامل آلودگی در موتورها…………………………………………………………………………………………………….. 12
الف- عوامل آلودگی در موتورهای بنزینی………………………………………………………………………………………….. 12
اجزاء آلوده……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 15
ب – عوامل آلودگی در موتورهای دیزل…………………………………………………………………………………………….. 19
1-4- تأثیر مسمومیت آلاینده ها بر نوع بشر………………………………………………………………………………….. 25
1-5- تأثیرات جوی آلاینده ها ……………………………………………………………………………………………………………29
2-1- سوخت و آلاینده ها………………………………………………………………………………………………………………….. 30
2-1-1- کیفیت ضد ضربه زنی………………………………………………………………………………………………………….. 32
2-1-2- منحنی جوش و فشار بخار…………………………………………………………………………………………………… 32
2-1-3- بنزین بدون سرب…………………………………………………………………………………………………………………. 33
2-2- طرح موتور و آلاینده ها…………………………………………………………………………………………………………….. 34
2-2-1- نسبت تراکم ………………………………………………………………………………………………………………………….34
شکل محفظه احتراق…………………………………………………………………………………………………………………………….. 35
2-2-2- زمانبندی سوپاپها ……………………………………………………………………………………………………………………37
2-2-3- طرح راهگاه ورودی……………………………………………………………………………………………………………….. 38
2-2-4- لایه بندی پر شدن………………………………………………………………………………………………………………… 40
1-3 . تعریف و تاریخچه و بحث EGR ……………………………………………………………………………………………. 42
2-3. اثر EGR بر روی بار ورودی سیلندر……………………………………………………………………………………….. 51
3-3. تأثیر رقیق سازی EGR…………………………………………………………………………………………………………… 51
4-3. تأثیر حرارتی EGR ………………………………………………………………………………………………………………….. 52
5-3. تأثیر تلفات گرمایی EGR ………………………………………………………………………………………………………… 52
6-3. تأثیر شیمایی EGR …………………………………………………………………………………………………………………. 52
7-3. روشهای احتراق سریع در موتورها ………………………………………………………………………………………………53
9-3. تأثیر تغییرات دمای EGR روی دمای گازهای داخل اطاق احتراق …………………………………….. 54
کولر EGR …………………………………………………………………………………………………………………………………………..57
12-3. نتیجه گیری کلی …………………………………………………………………………………………………………………….. 58
2-2-5- اقدامات دیگر در موتور ………………………………………………………………………………………………………… 59
2-3- وضعیتهای کاری موتور و آلاینده ها …………………………………………………………………………………………. 60
2-3-1- وضعیتهای کاری…………………………………………………………………………………………………………………….. 60
2-3-2- تشکیل مخلوط ……………………………………………………………………………………………………………………… 62
انتشار CO……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 62
انتشار HC…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 63
انتشار ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 65
2-3-3- تزریق سوخت…………………………………………………………………………………………………………………………. 66
2-3-4- جرقه…………………………………………………………………………………………………………………………………………67
مقرراتی بر جرقه شمع………………………………………………………………………………………………………………………….. 67
مصرف سوخت…………………………………………………………………………………………………………………………………………68
2-4- جرقه و آلاینده ها……………………………………………………………………………………………………………………….. 69
2-4-1- سیستم های جرقه زنی ……………………………………………………………………………………………………….. 69
1- جرقه کویل ( CI ) ………………………………………………………………………………………………………………………….69
2- جرقه ترانزیستوری ( TI ) ………………………………………………………………………………………………………………70
3- جرقه الکترونیکی……………………………………………………………………………………………………………………………… 71
4- نمودار جرقه……………………………………………………………………………………………………………………………………… 72
2-4-2- آوانس جرقه …………………………………………………………………………………………………………………………… 74
2-4-3- جرقه زنی غیر دلکویی نیمه پلاتینی ( VZ ) ……………………………………………………………………..75
2-7- کنترل حلقه بسته لاندا………………………………………………………………………………………………………………. 77
2-7-1- سنسور لاندا……………………………………………………………………………………………………………………………. 78
ساختمان……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 78
طرز کار…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….79
نصب ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….81
گرمکن سنسور ………………………………………………………………………………………………………………………………..82
طرز کار کنترل حلقه بسته لاندا ………………………………………………………………………………………………………….84
اشکال هندسی سرپیستون ……………………………………………………………………………………………………………………86
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….86
اشکال سر پیستون برای موتور دیزل……………………………………………………………………………………………………..93
پارامترهای طراحی اتاق احتراق…………………………………………………………………………………………………………….97
محفظه احتراق موتورهای دوزمانه……………………………………………………………………………………………………… 105
اتاق احتراق ویژه…………………………………………………………………………………………………………………………………. 107
مقایسه انواع اتاقهای احتراق در موتورهای بنزینی…………………………………………………………………………. 110
ایده ای برای محفظه ای احتراق کروی …………………………………………………………………………………………….112
چگونگی مخلوط و نوع اتاق احتراق در موتور دیزل………………………………………………………………………… 113
تأثیر محفظه شکاف پیستون…………………………………………………………………………………………………………….. 120
2-8-4- اصلاح کاتالیزوری دود با سیستمهای مبدل کاتالیزوری …………………………………………………..122
الف – مبدل کاتالیزوری اکسیداسیون ………………………………………………………………………………………………123
ب- مبدلهای کاتالیزوری دو طبقه…………………………………………………………………………………………………….. 124
ج- مبدل کاتالیزوری دنوکس یا رقیق سوز……………………………………………………………………………………… 125
2-8-4-1- اصول کار مبدلهای کاتالیزوری……………………………………………………………………………………… 125
2-8-4-2- طراحی مبدلهای کاتالیزوری……………………………………………………………………………………………127
الف – ساچمه ها…………………………………………………………………………………………………………………………………..128
ب- مواد سرامیکی………………………………………………………………………………………………………………………………. 128
ج- مواد فلزی……………………………………………………………………………………………………………………………………… 131
پوشش آبدیده……………………………………………………………………………………………………………………………………… 136
تکیه گاه و پوسته……………………………………………………………………………………………………………………………….. 138
2-8-4-3- راندمان تبدیل ………………………………………………………………………………………………………………….139
عملکرد حالت شروع بکار…………………………………………………………………………………………………………………… 140
رفتار تبدیل…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 143
الف) تغییر خواص………………………………………………………………………………………………………………………………. 145
ب) آلودگی………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 146
2-8-4-4- مکان مبدل کاتالیزوری در وسیله نقلیه…………………………………………………………………………. 148
2-8-4-5- معایب………………………………………………………………………………………………………………………………. 150
2-8-4-6- محدوده بحرانی کاری ………………………………………………………………………………………………………151
2-8-4-7- بازیافت…………………………………………………………………………………………………………………………….. 152
2-8-4-8- نگهداری مبدل کاتالیزوری…………………………………………………………………………………………….. 154
تهویه مثبت محفظه لنگ ………………………………………………………………………………………………………………….. 156
5 ـ 4 ـ سیستم تهویه کنیستر و دریافت بخار ……………………………………………………………………………….. 159
فهرست منابع …………………………………………………………………………………………………………………………………… 164
مهندسی مکانیک
مقطع : کارشناسی
–
تعداد صفحه :164
توجه :
عناوین پروژه های موجود در سایت فقط به عنوان معرفی در سایت قرار گرفته اند و هیچ گونه فروش و یا لینک دانلودی ندارند
دانلود + توضیحات
- [purchase_link id=”15173″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]
- حجم : 5.3mb
- فرمت فایل : word
- تعداد صفحه :164