چکیده :
فهرست :
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………4
فصل اول : بررسی مفاهیم اولیه فناوری و فناوری اطلاعات ………………………………………..7
مفهوم فناوری ( تکنولوژی ) …………………………………………………………………………… 8
اجزاء فناوری …………………………………………………………………………………………………….9
طبقه بندی فناوری ………………………………………………………………………………………….10
چرخه حیات فناوری ……………………………………………………………………………………….11
اطلاعات چیست؟ …………………………………………………………………………………………….12
مفهوم فناوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………13
فناوری مولد و فناوری اطلاعات ………………………………………………………………………15
عوامل مؤثر بر توسعه فناوری اطلاعات ……………………………………………………………16
تأثیر فناوری اطلاعات بر جوامع ………………………………………………………………………17
فناوری اطلاعات و شهر های الکترونیکی ………………………………………………………..19
فناوری اطلاعات و سیستم های حمل و نقل ………………………………………………….21
فصل دوم : مدیریت فناوری اطلاعات ………………………………………………………………………….24
وظایف مدیر فناوری اطلاعات …………………………………………………………………………25
اهداف بخش کاری و وظایف خطیر مدیران فناوری اطلاعات ………………………..28
مدیریت تیم فناوری اطلاعات …………………………………………………………………………29
متمرکز نگه داشتن کارکنان بر روی پروژه ها ………………………………………………..30
اولویت ها …………………………………………………………………………………………….30
مأموریت شرکت ………………………………………………………………………………….31
ارتباط با تیم کاری ……………………………………………………………………………..31
آمادگی ایجاد تغییرات اساسی ……………………………………………………………34
شفافیت اولویت ها ………………………………………………………………………………34
دلزدگی کارکنان ……………………………………………………………………………………………..35
آگاه نمودن کارکنان از مشکلات ………………………………………………………..36
پیامه های مشکلات برای کارکنان ……………………………………………………..36
کنار آمدن با مشکلات ………………………………………………………………………..37
آموزش کارکنان ………………………………………………………………………………………………39
هزینه …………………………………………………………………………………………………..40
نیاز ………………………………………………………………………………………………………40
روحیه کارکنان ……………………………………………………………………………………41
زمان بندی ساعات عدم حضور کارکنان …………………………………………….41
زمان آموزش کارکنان …………………………………………………………………………42
مدرک تخصصی …………………………………………………………………………………..43
پیشگیری از خروج کارکنان آموزش دیده ………………………………………….44
آموزش های غیر تخصصی ………………………………………………………………….45
ارزیابی دوره های آموزشی ………………………………………………………………….46
بررسی عملکرد کارکنان ………………………………………………………………………………….46
زمینه های کلیدی در ارزیابی …………………………………………………………….47
خط مشی های ارزیابی ……………………………………………………………………….48
رهنمودهایی برای جلسات ارزیابی ……………………………………………………..49
توسعه استراتژی فناوری اطلاعات …………………………………………………………………..54
اعضای تیم …………………………………………………………………………………………..55
اهمیت فناوری …………………………………………………………………………………….56 سرمایه های شرکت …………………………………………………………………………….56
مشتریان و نیازهای آنها ………………………………………………………………………57
محوریت بخش کاری فناوری اطلاعات ……………………………………………………………58
فصل سوم : دستاورد های فناوری اطلاعات در ساختمان …………………………………………..60
تعریف معیار برای سنجش IT ………………………………………………………………………..64
رویارویی با چالش ها ……………………………………………………………………………………….66
پنج جنبه برای پیشرفت ………………………………………………………………………………….68
استانداردها …………………………………………………………………………………………..68
فنون ارتباطات ……………………………………………………………………………………..72
طراحی تصوری …………………………………………………………………………………….73
طراحی تفصیلی ……………………………………………………………………………………75
بهره برداری ………………………………………………………………………………………….79
مقایسه با دیگر کشور ها ………………………………………………………………………………….80
پیشرفت درون کشور ها ……………………………………………………………………………………82
فصل چهارم :استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی روشی نوین در مدیریت پروژه ها
مروری کوتاه برتاریخچه مدیریت پروژه …………………………………………………………..87
تعریف پروژه و مدیریت پروژه ………………………………………………………………………….87
مدیریت و سیستم های مدیریت پروژه مبتنی بر وب ……………………………………..89
مزایای سیستم های مدیریت پروژه مبتنی بر وب …………………………………………..91
ذی نفعان یا عناصر سیستم مدیریت پروژه ……………………………………………………..91
طراحی و بهبود سازمان پروژه در مدیریت پروژه …………………………………………….92
سازمان پروژه و طراحی آن ………………………………………………………………………………93
ساختار سازمانی ……………………………………………………………………………………95
همکاری گروهی ( مشارکتی ) ……………………………………………………………..96
اهداف و راهبردها …………………………………………………………………………………96
فرایندها و روش های اجرایی مربوطه ………………………………………………….96
محیط ( کاری و عمومی ) …………………………………………………………………..97
نگرش و رفتار افراد پروژه …………………………………………………………………….97
چرخه عمر پروژه ………………………………………………………………………………….97
نوآوری و تغییر …………………………………………………………………………………….97
فناوری اطلاعات و ارتباطات ………………………………………………………………..98
نشانه های ضعف و ناتوانی سازمان های پروژهای …………………………………………..98
مدیریت پروژه در ایران …………………………………………………………………………………….104
نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………………….106
فصل پنجم : مقالات ……………………………………………………………………………………………………..108
علل حیاتی موفقیت و شکست های پروژه های فناوری اطلاعات در کشورها …………….109
نقش فناوری اطلاعات در کارایی سیستم های حمل و نقل با تأکید بر
سیستم کنترل پروژه …………………………………………………………………………………………………..117
مقاله لاتین ……………………………………………………………………………………………………………………124
منابع و مآخذ ………………………………………………………………………………………………………………..128
مقدمه :
عصر فعلی را برخی « عصر اطلاعات » لقب داده اند. این نامگذاری شاید به این دلیل باشد که امروزه به جزء تفکیک ناپذیر زندگی بشر تبدیل شده است. اگر چه از دیرباز در زندگی بشر تأثیر بسزایی داشته و انسان برای تصمیم گیری ها و طی طریق همواره محتاج به آن بوده است، ولی آن چه که امروزه اهمیت آن را صد چندان کرده، شرایط نوین زندگی و افزایش سهم اطلاعات در آن است.
اختراع رایانه، امکان پردازش سریع و ذخیره حجم انبوهی از داده ها را فراهم آورد و پیشرفت های بعدی در زمینه ارتیاط بین رایانه ها و امکان تبادل داده بین آنها، انتقال اطلاعات را در سطح وسیعی ممکن ساخت. این رویدادها به همراه سایر پیشرفت های صورت گرفته در زمینه الکترونیک و ارتباطات به وقوع انقلابی در زمینه نحوه جمع آوری، پردازش، ذخیره سازی، فراخوانی و ارائه اطلاعات منجر شد که شکل گیری فناوری اطلاعات حاصل این رویداد بود.
بر اساس این تعریف، فناوری های اطلاعاتی مجموعه ای از ابزارها، تجهیزات، دانش و مهارت هاست که از آنها در گردآوری، ذخیره سازی، پردازش و انتقال اطلاعات استفاده می شود.
این فناوری به سرعت در حال رشد است و فعالیت ها و سرمایه گذاری های انجام شده در این زمینه به ویژه پس از ظهور پدیده اینترنت، بسار چشمگیر است. دامنه علوم مرتبط با فناوری اطلاعاتی بسیار گسترده و وسیع بوده و مباحثی نظیر علوم رایانه و مهندسی نرم افزار، مخابرات، هوش مصنوعی، سیستم های اطلاعاتی مدیریتی و غیره را شامل می شود.
لزوم استفاده از فناوری اطلاعات شامل موارد زیر می باشد :
دسترسی سریع به اطلاعات
به حداقل رساندن خطای انسانی در فرایند اطلاعات
به حداقل رساندن هزینه ها در فرایند اطلاعات
تولید و انتقال و ارائه حجم زیاد اطلاعات
ایفای نقش فعال در تحلیل، طراحی و پیاده سازی سیستم هایی با کاربران متعدد که نیاز های اطلاعات سازمان را جوابگو باشد
ارائه روش آموزش فراگیر یادگیری فناوری اطلاعات، به منظور ارتقای سازمان یا شرکت به یک مجموعه توانمند در استفاده از این فناوری جهت انتقال سازمان و ایجاد روابط جدید.
در صورت استفاده از IT گروه های کاری عبارتند از : مدیران، کاربران و کارکنان IT
مدیران اخذ تصمیمات کلیدی مانند بودجه بندی و موارد برنامه ریزی و مدیریت پروژه و غیره را دنبال می نمایند. کاربران، استفاده کنندگان از سیستم اطلاعات می باشند و بالاخره کارکنان IT وظیفه طراحی و نصب فناوری سیستم را بر عهده دارند.
در واقع IT در چند سال اخیر مورد توجه مسئولان ایرانی قرار گرفت و اندک اندک شرکت های خصوصی نیز در کنار بخش دولتی فعالیت هایی را آغاز کردند. اکنون آموزش IT به صورت فراگیر در کشور دنبال می شود و طرح تکفا در اهداف خود، آموزش همگانی شهروندان را به منظور مشارکت بیشتر آنها در جامعه اطلاعاتی مدنظر قرار داده است. بنابراین، همه باید از آموزش مفاهیم IT و کاربردهای عمومی آن از قبیل آموزش بین المللی ICDL بهره مند شوند.
مهندسی عمران-عمران
مقطع : کارشناسی
فرمت :doc
تعداد صفحه :129
توجه :
عناوین پروژه های موجود در سایت فقط به عنوان معرفی در سایت قرار گرفته اند و هیچ گونه فروش و یا لینک دانلودی ندارند
دانلود + توضیحات
- [purchase_link id=”25409″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]
- حجم : 1.45mb
- فرمت فایل : doc
- تعداد صفحه : 129