رساله معماری دانشکده هنر و معماری
چکیده :
فصل اول
1-1 چکیده
آغازی بر تحقق ایده ی طراحی دانشکده هنر و معماری
هنر قدرت هنرمند در نمایاندن احساس واندیشه خود است،به این ترتیب معمار به عنوان یک هنرمند موظف به ساماندهی فرم های مبتنی بر این ادراک خواهد بود که می تواند شامل اشکال و عملکردهای نوین وحاوی معانی ضمنی خود باشد .تعریف کردن مجموعه ای تحت عنوان دانشکده هنر ومعماری ،موضوعی که شناخت مفهومی آن گریبانگیرچالشی عمیق در سطح جامعه ما و حتی جهان است.کاری بس دشوار و نیازمند فضایی است که حداقل پیشینه اخلاقی آن بدون ابهام باشد. دانشکده هنر ومعماری در چنین جامعه ای در جهت تربیت علاقمندانی است که به نوعی خود را در مسیر این شناخت قرار داده اند.از سوی دیگر نیاز به آموزش معماری وشهرسازی در عصر امروز که از آن به عنوان عصر ارتباطات یاد می شود نیازی است برای پاسخگویی در رسیدن به کیفیت برتر برای آرامش انسانها.
آنچه که امروز ما از آن به عنوان معماری یاد می کنیم در حقیقت یا وامدار گذشته خودمان است ویا از آن سوی مرزها بر ما وارد گشته است .عکس العمل ها در مواجه با این گونه دگرگونی که این چنین بر ما وارد می شود باید به گونه ای باشد که پیوند انسانها را با گذشته خود نابود نسازد.نیاز به آموزش معماری برای کسانی که می خواهند به چهار چوب این فن وهنر متعهد باشند امری است ضروری تا آگاهانه وازروی اختیاربه تشریح وتعدیل آنچه که بر آنها وارد می شود بپردازند.این امر میسر نیست مگر با احاطه بر این هنر گرانقدر که ارتباطی مستقیم با انسان وچگونگی رفتارهای ایده آلیستی این موجود توانا دارد. در این تحول آموزش معماری نه تنها باید در جهت وارداتی به تربیت افرادی بپردازد که خود مبدع و طراح و مدرک چهارچوب آنچه بر انسان می گذردباشد.در جایگاه کنونی این امر به نحو احسن میسر نخواهد شد مگر در سایه یک آموزش آکادمیک در جهت متعالی تمام عوامل یاد شده.
موضوع فضا و امکانات آموزش معماری نقش مهمی را در عرصه فعالیت های مربوطه به این رشته بازی می کند وصد البته در بسیاری از مراکز آموزشی ایران به شکل مطلوب مورد بررسی وتوجه قرار نگرفته است.آموزش مطلوب معماری اگر در بستر مناسبش تحقق پذیرد ،سبب خواهد شد ذهن معماران جوان ودانشجویان معماری بارور شده و با کوشش در این راه دست به تولید اثر زنند و در پیشبرد لبه علم معماری ایران – کشوری که معماری گذشته اش مولف بوده – موثر باشند.
در طول دوران تحصیل نیاز به فضاهای استاندارد و مطابق با نیازهای آموزشی، فضاهای استراحت، تئاتر، بحث و گفتگو در جوامع حاضر در کشورمان حس می¬شود و برای دانشجویان رشته های هنر و همچنین معماری پاسخگویی به این نیازمندی ها علاوه بر ایجاد لذت بصری، در شکوفا کردن قوه تخیل و خلاقیت بیشتر، نقش مهمتری ایفا می¬کند. در این پروژه سعی شده است علاوه بر طراحی فضاهای آموزشی مناسب، تا حدودی زمینه مطلوبیت و دلنشینی مجموعه از نظر جنبه های زیبایی شناختی ایجاد شود. سعی شده میحطی سرشار از سرزندگی و پویندگی با انتخاب عناصر، حرکات و فضاهای خاص طراحی شود و در کنار آن فضاهایی برای لحظات آرامش، تفکر و تعقل، گرد هم آنی، تفریح و تنوع، رفع خستگی و استراحت و شکوفایی خلاقیت برای دانشجویان قرار گیرد. با فارغ از دغدغه¬هایی به محیط بیرون و کار به پرورش روح زیبایی شناسی و قوه تخیل خود بپردازیم.
این مطالب از بعدی وجه تمایز موضوعات هنری از غیرهنری است و حساسیت آموزش رشته هایی را همچون معماری نشان می¬دهد. از طرفی معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشری را احاطه می¬کند و تا زمانی که عنصری از اجتماع متمدن هستیم نمی¬توانیم از حیطه آن خارج شویم، زیرا معماری عبارت از مجموعه تغییرات و تبدیلات مثبتی است که هماهنگ با احتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است. و تنها صحراهای دست نخورده از آن مستثنی هستند.
بنابراین مسئولیتی حساس و ظریف بر عهده دانشکده¬ای معماری کشور میباشد آیا این حساسیت در طراحی فضای آموزشی آن تأثیری می¬گذارد؟
دانشکده هنرو معماری
فهرست مطالب
• فصل اول
1- 1کلیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….1
1-2اهداف طرح ……………………………………………………………………………………………………………………….3
1-3معرفی فصول ……………………………………………………………………………………………………………………4
• فصل دوم
2-1هنر چیست ؟………………………………………………………………………………………………………………………5
2-2تعریف هنر ………………………………………………………………………………………………………………………..5
2-3دسته بندی هنرها ………………………………………………………………………………………………………………6
2-4ریشه های هنر ………………………………………………………………………………………………………………….7
2-5حس زیبایی ………………………………………………………………………………………………………………………8
2-6زیبایی ……………………………………………………………………………………………………………………………….9
2-7تمایز هنر وزیبایی …………………………………………………………………………………………………………..10
2-8هنر ایرانی ……………………………………………………………………………………………………………………….10
2-9 درباره معماری ………………………………………………………………………………………………………………12
2-10 هنر بودن معماری ………………………………………………………………………………………………………..14
2-11تعلیم وتربیت معمار ………………………………………………………………………………………………………18
2-12نگرشی به روند اموزش معماری در گذشته و حال ………………………………………………………..21
• فصل سوم : تاریخچه اموزش معماری
3-1 تاریخچه دانشگاه در غرب وجهان ………………………………………………………………………………….26
3-1-1 بوزار فرانسه ……………………………………………………………………………………………………………..29
3-1-2 باهاوس ……………………………………………………………………………………………………………………..29
3-1-3 دانشگاه معماری لندن ………………………………………………………………………………………………..33
3-1-4 مدارس معماری ایتالیا ………………………………………………………………………………………………..33
3-1-5 روش اموزش معماری در امریکای شمالی …………………………………………………………………34
3-2 بررسی سیستم ها واهداف اموزشی در دانشکده های مهم خارج از کشور …………………….35
3-2-1 دانشگاه برکلی امریکا …………………………………………………………………………………………………35
3-2-2 دانشگاه معماری A-A ………………………………………………………………………………………………..38
3-2-3 دانشگاه MIT ……………………………………………………………………………………………………………45
3-2-4 انیستیتو شاهزاده ویلز ………………………………………………………………………………………………47
3-2-5 دانشگاه اورگن …………………………………………………………………………………………………………..48
3-3 تاریخچه اموزش عالی در ایران ……………………………………………………………………………………..48
3-4 انگیزه های ایجاد دانشگاه کرمانشاه …………………………………………………………………………………….50
• فصل چهارم : بررسی تجارب جهانی (نمونه های موردی)
4-1 دانشگاه هنر توکیو …………………………………………………………………………………………………………53
4-2 دانشگاه هنرو معماری سین سیناتی ……………………………………………………………………………….60
4-3 دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی ………………………………………………………………………….63
4-3-1تحلیل کالبدی دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی …………………………………………………64
4-3-1-1 اتلیه ……………………………………………………………………………………………………………………….64
4-3-1-2 سرسرای دانشگاه………………………………………………………………………………………………….65
4-3-1-3 ورودی دانشگاه……………………………………………………………………………………………………..66
4-4 دانشکده معماری دانشگاه علم وصنعت …………………………………………………………………………..66
• فصل پنجم : راهنمای طراحی و طراحی اقلیمی در ساختمانهای اموزشی
5-1 سازمان یابی فضایی کل دانشگاه …………………………………………………………………………………..68
5-1-1 سازمان یابی فضایی کاملا متمرکز …………………………………………………………………………….69
5-1-2 سازمان یابی فضایی نیمه متمرکز ……………………………………………………………………………..69
5-1-3 سازمان یابی فضایی کاملا پراکنده……………………………………………………………………………..70
5-1-4 سازمان یابی فضایی به شکل اقماری………………………………………………………………………….71
5-1-5 سازمان یابی فضایی به شکل تقسیم دانشگاهی…………………………………………………………..71
5-1-6 سازمان یابی فضایی کلی به شکل گسترده منطقه ای…………………………………………………..72
5-2 شناسایی طراحی دانشگاهی (نظم یا الگوها جهت طراحی دانشکده )…………………………………73
5-2-1 گسترش خطی ……………………………………………………………………………………………………………74
5-2-2 گسترش شبکه ای (شطرنجی) ……………………………………………………………………………………74
5-2-3 گسترش مرکزی (متمرکز )………………………………………………………………………………………….75
5-2-4 گسترش گلبرگی ………………………………………………………………………………………………………..75
5-2-5 گسترش مولکولی (پراکنده )………………………………………………………………………………………..75
5-2-6 گسترش صلیبی ……………………………………………………………………………………………………….. 75
5- 3 نورپردازی طبیعی …………………………………………………………………………………………………………82
5-4 کنترل تابش افتاب بر جداره های شفاف ساختمان ………………………………………………………….85
5-5 سازماندهی پلان ،فرم کالبدی و بافت مجموعه ساختمانی ………………………………………………86
5-6 مصالح ساختمانی و رنگ سطوح خارجی ……………………………………………………………………….88
• فصل ششم : بررسی بستر پروژه
6-1 چگونگی شکل گیری شهر کرمانشاه …………………………………………………………………………………….90
6-1-1 جمعیت وپراکندگی ان ………………………………………………………………………………………………..91
6-1-2 سواد …………………………………………………………………………………………………………………………91
6-1-3 اموزش ………………………………………………………………………………………………………………………91
6-2مشخصات جغرافیایی استان کرمانشاه ………………………………………………………………………………….92
6-3 اقلیم و اب وهوای کرمانشاه …………………………………………………………………………………………………93
6-3-1 اقلیم …………………………………………………………………………………………………………………………..93
6-3-2 دما……………………………………………………………………………………………………………………………..93
6-3-3 بارندگی ……………………………………………………………………………………………………………………..93
6-3-4 رطوبت نسبی …………………………………………………………………………………………………………….94
6-3-5 باد ……………………………………………………………………………………………………………………………..94
6-3-6 تابش خورشید …………………………………………………………………………………………………………..94
6-4 وضعیت زمین شناختی کرمانشاه ………………………………………………………………………………………..95
6-5 الودگی شهر کرمانشاه …………………………………………………………………………………………………………95
6-6 وضعیت دسترسی در کرمانشاه …………………………………………………………………………………………..96
6-7 ساختار خدماتی کرمانشاه …………………………………………………………………………………………………..97
• فصل هفتم : شرح برنامه دانشکده معماری
7-1 اشنایی با رشته های اموزشی ……………………………………………………………………………………..101
7-2 نحوه تشکیل فضایی یکدانشکده معماری ………………………………………………………………………123
7-2- 1 فضاهای اموزشی …………………………………………………………………………………………………..125
7-2-1-1 اموزش عملی ………………………………………………………………………………………………………125
7-2-1-2 اموزش نظری ……………………………………………………………………………………………………..138
7-2-2 فضاهای کمک اموزشی ……………………………………………………………………………………………141
7-2-2-1 کتابخانه تخصصی ………………………………………………………………………………………………142
7-2-2-2 بخش سمعی و بصری …………………………………………………………………………………………147
7-2-2-3 واحد اسنادوتحقیقات …………………………………………………………………………………………..148
7-2-2-4 سالن چند منظوره ……………………………………………………………………………………………….150
7-2-2-5 بخش طراحی کامپیوتر ………………………………………………………………………………………..152
7-2-2-6 اتلیه عکاسی ………………………………………………………………………………………………………..154
7-2-2-7 ازمایشگاه تحقیقاتی …………………………………………………………………………………………….156
7-2-2-7-1 ازمایشگاه ساختمان…………………………………………………………………………………………156
7-2-2-7-2 ازمایشگاه مرمت …………………………………………………………………………………………….156
7-2-2-8 دفتر فنی ……………………………………………………………………………………………………………..157
7-2-2-9 کارگاههای کمک اموزشی ……………………………………………………………………………………158
7-2-2-9-1 کارگاه ساختمان …………………………………………………………………………………………… 160
7-2-2-9-2 کارگاه سفال وسرامیک …………………………………………………………………………………..160
7-2-2-9-3 کارگاه چوب…………………………………………………………………………………………………….161
7-2-2-9-4 کارگاه فلز………………………………………………………………………………………………………..161
7-2-3 فضاهای خدماتی ……………………………………………………………………………………………………..162
7-2-3-1 تسهیلات رفاهی …………………………………………………………………………………………………..162
7-2-3-1-1 گالری و نمایشگاه …………………………………………………………………………………………..162
7-2-3-1-2 واحد انتشارات و خدمات چاپی ……………………………………………………………………….163
7-2-3-2 تسهیلات سرویسی ……………………………………………………………………………………………..165
7-2-3-2-1 موتور خانه وبرق اضطراری …………………………………………………………………………..165
7-2-3-2-2 کاخداری………………………………………………………………………………………………………… 167
7-2-3-2-3 انبار مرکزی…………………………………………………………………………………………………… 167
7-2-3-2-4 سرایداری ……………………………………………………………………………………………………….167
7-2-4 فضاهای اداری ………………………………………………………………………………………………………..168
7-2-4-1 کادر اموزشی ……………………………………………………………………………………………………..168
7- 2-4-2 کادر اداری و اموزشی ……………………………………………………………………………………….168
• فصل هشتم سازه و تاسیسات
8-1 سیستم سازه ………………………………………………………………………………………………………..178
8-2 نازک کاری…………………………………………………………………………………………………………… 179
8-3 تاسیسات……………………………………………………………………………………………………………… 180
منابع وماخذ……………………………………………………………………………………………………………… 181
رساله معماری
مقطع : کارشناسی
فرمت :doc
تعداد صفحه :181
توجه :
عناوین پروژه های موجود در سایت فقط به عنوان معرفی در سایت قرار گرفته اند و هیچ گونه فروش و یا لینک دانلودی ندارند
دانلود + توضیحات
-
-
- [purchase_link id=”31025″ text=”اضافه کردن به لیست خرید” style=”button” color=”green”]
- حجم : 7.9mb
- فرمت فایل : doc
- تعداد صفحه ورد :181
-